Hlavní obsah

Nádraží v Ústí nad Orlicí je k mání za korunu

Právo, Zdeněk Seiner

Skandální a trapné. Tak hodnotili někteří účastníci minulý týden senátní jednání o petici na zachování historické budovy nádraží v Ústí nad Orlicí. České dráhy budovu nabídly za symbolickou jednu korunu, zájemce se nenašel.

Foto: Zdeně Seiner, Právo

O toto nádraží v Ústí nad Orlicí nemá nikdo zájem – ani za korunu.

Článek

Vedení města trvá na tom, aby se na kerhartické straně železničního koridoru postavila nová drážní odbavovací budova, která alespoň v nejnutnější míře obslouží cestující.

„Minulý týden v úterý nám pan Pavel Mathé, náměstek ředitele Správy železniční dopravní cesty (SŽDC), řekl, že se počítá s novou výpravní budovou nádraží v Ústí nad Orlicí, a předložil aktuální dokumentaci, na kterou bylo vydáno územní rozhodnutí. Za dva dny v Senátu panu Martinu Kadrmanovi, předsedovi sdružení Nádraží nedáme!, bylo údajně řečeno Janem Komárkem, ředitelem SŽDC, že se žádné nové nádraží stavět nebude,“ postěžoval si Právu starosta Ústí nad Orlicí Richard Pešek (ODS).

Nádraží se možná stane kulturní památkou

Starosta je mezi dvojicí mlýnských kamenů. Většina obyvatel města chce mít slušné moderní nádraží, početná skupina, které starosta říká „17 tisíc lidí z celého vesmíru“, upřednostňuje zachování historické nádražní budovy a její vyhlášení kulturní památkou.

„Naše sdružení navrhlo patnáct bodů o možném využití volných prostor v nádražní budově, které jsou k diskusi. Avšak jistě uznáte, že pakliže je budova ve stavu, kdy do ní nebylo investováno po desítky let, debata nad konkrétními projekty je v tuto chvíli irelevantní,“ píše Kadrman na svém webu. Ministerstvo kultury se přitom chystá znovu prohlásit budovu nádraží v Ústí nad Orlicí kulturní památkou. ČTK to řekl mluvčí ministerstva Jan Cieslar.

„Dráhy nám přísahaly, že do staré nádražní budovy nedají ani korunu. SŽDC nádraží asi taky nechce, protože by musela dát 200 miliónů do rekonstrukce kulturní památky. Oni je taky nemají,“ povzdechl si starosta.

„My jenom chceme, aby tady lidi mohli nastupovat do vlaku a vystupovat z něj ve slušném prostředí, aby si měli kam sednout, aby tu byl automat na kafe a na jízdenky. Aby se celý projekt koridoru nezdržel. Ve druhém čtvrtletí 2011 by se měl začít stavět koridor do Chocně z Ústí nad Orlicí,“ dodal místostarosta Ústí nad Orlicí Luboš Bäuchel (SNK).

Senátoři po několika hodinách jednání našli šalamounské řešení, které spočívalo ve výzvě, nechť se nalezne způsob využití dožívajícího nádraží. Představitele města to nijak nenadchlo a politicky to považují za krátkozraký politický alibismus.

„Kadrmanovo sdružení má za úkol zachránit nádraží. Úkolem města je, aby v roce 2030 nebylo Ústí mrtvým městem, městem duchů. Vehementně bojujeme za nové nádraží, stejně bojujeme za přivaděč od R 35 z Vysokého Mýta přes Choceň. Já to považuji za podstatně důležitější než zachování ,Staré dámy‘. Bez kvalitního železničního a silničního připojení přestaneme existovat,“ varoval starosta Pešek.

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám