Hlavní obsah

Na pražskou Malostranskou besedu se vracejí věže

Právo, Jana Šprunková

Do podzimu by měl objekt získat takovou podobu, kterou měl před několika staletími. Malostranské náměstí má na jistý čas novou dominantu, obrovský mobilní jeřáb zabírající převážnou část parkoviště.

Foto: Jana Šprunková, Právo

Obrovský jeřáb pomáhá při návratu tří věží na objekt Malostranské besedy.

Článek

Jeho jediným posláním je být pomocníkem unikátní technické operace za 26 miliónů korun, a sice návratu tří historických věží na rekonstruovanou budovu Malostranské besedy. Ty z ní byly sňaty před necelými dvěma sty lety.

„Pražané a turisté se tak již na podzim budou moci kochat pohledem na dům v podobě, kterou bylo možné vídat před staletími,“ řekl starosta Prahy 1 Petr Hejma (ODS). Prosadit návrat věží, které na objektu byly od roku 1636 do roku 1828, předcházely sáhodlouhé a složité diskuse radnice s památkáři, které se nakonec podařilo dovést do zdárného konce.

Jedná se o ojedinělou konstrukci

Proto dnes mohli stavebníci začít umísťovat první části věží, v neděli dopoledne pak jeřáb vyzdvihne a zasune do objektu desetimetrový dřevěný tubus.

„Stavba dnešní besedy byla zcela unikátní na území Evropy,“ konstatoval projektant konstrukce věží Vít Mlázovský. Výjimečná je i tím, že stěny věží nejsou vyzděné, ale dřevěné, u střední věže je výška tubusu deset metrů a celková výška dřevěné konstrukce krovu střechy pak 21 metrů.

Střední věž je tak o pět metrů vyšší než objekt pod římsu. „V České republice neexistuje podobná konstrukce,“ řekl Mlázovský. Oříškem bude zajistit věže proti větru. „Ukotvení proto budeme řešit stejně jako u věží Strahovského kláštera, které jsou větrem extrémně namáhané,“ dodal.

Po prázdninách čeká besedu složitější situace

Zřejmě složitější operace čeká ale Malostranskou besedu, která do 18. století byla radnicí Menšího Města pražského, po prázdninách, až se budou na náměstí dostávat báně. Ty se vyrábějí v Čimicích. Jejich rozměry, zejména 6,5 metru vysoká ta střední, totiž vylučují dopravu nákladními auty, protože se nevejdou pod troleje.

Podle Mlázovského připadala v úvahu helikoptéra, ale ta unese jen tři tuny a báně váží dvakrát víc. „Favoritem je proto vodní doprava, kolem zoologické zahrady ke Karlovu mostu,“ uvedl. Tam by je jeřáb naložil na podvozky tažené buď koňmi, nebo traktůrkem a převezl na náměstí, kde by je vytáhl nahoru. Akce návratu věží je údajně zcela výjimečná i z evropského hlediska.

Nové věže se podle Mlázovského stavějí jen zřídka, v současnosti jde většinou o repliky konstrukcí zničených požárem nebo větrem. Celková cena rekonstrukce Malostranské besedy, která začala před dvěma roky, se má vyšplhat na 190 miliónů korun, protože během oprav vyplynuly na povrch další zásahy, například kvůli havarijnímu stavu krovu.

„Pokud se neobjeví další technické překážky, měly by být opravy dokončeny do konce příštího roku,“ soudí Hejma. V besedě by mělo být kulturní a společenské centrum s víceúčelovým sálem.

Související články

Výběr článků

Načítám