Hlavní obsah

Michigan Central: Symbol úpadku Detroitu znovu ožívá

Nádraží Michigan Central bývalo po desetiletí symbolem úpadku Detroitu. Nyní se znovu probouzí do nové etapy života a po masivní šestileté rekonstrukci za 900 milionů dolarů získává zpět svou někdejší nádheru. Sídlit zde bude Ford Motor Company.

Nádraží, které se stalo symbolem úpadku Detroitu, prošlo nákladnou rekonstrukcíVideo: AP

Článek

Slavné nádraží Michigan Central bylo v posledních desítkách let ostudou města Detroitu, jednoho z nejlidnatějších měst v USA. Přitom v dobách své největší slávy bývalo nádraží doslova pýchou „města motorů“.

Historická 18podlažní budova nádraží byla slavnostně otevřena na počátku roku 1914. Hlavním cílem bylo tehdy lepší propojení města s ostatními částmi USA.

V pozdějších dekádách však začala železnici nahrazovat letecká doprava. Navíc stále více Američanů si mohlo dovolit auto, a tedy používat k vlastní dopravě mezistátní dálnice. Význam nádraží tak postupně klesal, až byla budova v roce 1988 uzavřena. Od té doby po tři desítky let chátrala. Její tehdejší majitel ji sice sliboval opravit, nikdy k tomu ale nedošlo.

Nový majitel nádraží

Jak připomíná web Detroit Free Press, v roce 2018 ji proto za 90 milionů dolarů (2 miliardy korun) koupila automobilka Ford, která se rozhodla vrátit této kdysi významné památce lesk.

Foto: AP

Nádraží se během let stalo symbolem úpadku celého města

Foto: AP

Dnes má Michigan Central opět reprezentativní vzhled. Rekonstrukce trvala šest let

Rekonstrukce nádraží a jeho přilehlých prostor o celkové ploše 12 hektarů trvala šest let a stála přibližně 900 milionů dolarů (20,5 miliardy korun).

Podle zástupců automobilky se Michigan Central stane nejen domovem společnosti Ford Motor Company, která se zde chce zaměřit na vývoj autonomních vozidel. Bude i středobodem pro inovace v oblasti dopravy a mobility. Tomu bude se vší pravděpodobností odpovídat i výběr nájemníků, kteří postupně začnou obsazovat část prostor. První z nich se nastěhují do konce června.

Od ztělesnění rozkladu k dechberoucímu zařízení

„Bylo to skutečné a v jistém smyslu nejdokonalejší ztělesnění rozkladu,“ řekl o původním stavu nádraží generální ředitel Fordu Jim Farley. „A teď tu jsme v naprosto krásném, dechberoucím zařízení. Jako byl Detroit ve 20. letech, ovšem nyní tu jsme téměř o 100 let později,“ dodal pro agenturu AP.

„Jsme hrdí, že Ford zvedl tu hozenou rukavici, aby tento projekt uskutečnil. Nemuseli jsme to dělat. Žádná jiná společnost zájem neprojevila,“ poznamenal závěrem Jim Farley.

Anketa

Je podle vás dobře, že se města i firmy snaží zachraňovat historické budovy?
Samozřejmě, je to součást naší kultury.
90,4 %
Asi jak u kterých. Některé by podle mě zachraňovat nemusely a jiné by naopak měly a nezachraňují je.
6,2 %
Pokud to nejsou skutečné skvosty, měly by se zbourat a postavit místo nich moderní stavby.
3,4 %
Celkem hlasovalo 625 čtenářů.

Aplikace místo recepce, na střeše louka. Podívali jsme se s kamerou do pražské Masaryčky

Lifestyle

Související články

Výběr článků

Načítám