Článek
Jejich podněty mají být pro město inspirací, jak si se zdroji nadměrných decibelů poradit. Odborníci i laici mohou zaslat připomínky na akcniplan@cityofprague.cz. Jak připomínky dobře vyplnit, se lze inspirovat na webu Ekologického právního servisu. Návrh akčního plánu je ke stažení na http://envis.praha-mesto.cz/.
Magistrát už k návrhu obdržel přes šedesát připomínek a námětů. „Nejčastěji se objevují požadavky na vybudování, prodloužení či rekonstrukce protihlukových clon, regulaci automobilové a železniční dopravy nebo výměnu povrchu vozovky. Ne ve všech případech ale lze nahradit třeba dlážděný povrch živicí s jemnou frakcí. V některých lokalitách totiž naráží výměna na nesouhlas památkové ochrany,“ uvedla Pavla Úlovcová z magistrátu.
Akční plán vzniká na základě směrnice EU, kterou se Česko zavázalo dodržovat. „Zahrnuje desítky ulic. Mezi kritická místa patří Severojižní magistrála, ulice Patočkova, Lidická, Veletržní, V Holešovičkách, Koněvova.
Chybí časový harmonogram
„Jak jsme se z materiálu dozvěděli, jedna z nejzatíženějších ulic, Patočkova, není uvedena mezi lokalitami, kde by se v dohledné době měl nadměrný hluk řešit. Považujeme to za skandální, neboť plánovaná Břevnovská radiála nebude s ohledem na harmonogram výstavby hotova dříve než za deset let. Naopak radnicí navrhované hloubení radiály slibuje občanům asi tři roky ještě vyššího hluku a prachu při výstavbě a podle oficiálních čísel i nárůst dopravního zatížení Břevnova po jejím dokončení,“ uvedl Aleš Ohrablo, zástupce sdružení činného v Patočkově ulici.
„Chybí konkrétní časový harmonogram, kdy mají být opatření přijata, proto město k ničemu nezavazuje,“ říká právník Michal Bernard z Ekologického právního servisu, zastupujícího občany postižené hlukem na Barrandově, v Břevnově a Říčanech.
„Město hluk sice zdánlivě řeší, nic ho ale nenutí k tomu, aby radní změny v dohledné době uskutečnili,“ tvrdí Bernard.
Na většině pražských komunikací naměřili hygienici hladiny hluku o 10 až 30 decibelů vyšší, než povoluje norma. Ta je pro silnice 60 decibelů během dne a 50 decibelů v noci. Podle lékařů už je ale hladina zvuku nad 65 dB dlouhodobě nesnesitelná a poškozuje zdraví. Lidé, kteří jsou dlouhodobě vystaveni působení hluku z dopravy, mají oslabenou imunitu, vyšší stres a ten přispívá k řadě onemocnění.
Rychlost realizace závisí na finančních prostředcích
V poslední době byla snížena maximální rychlost v ulici V Holešovičkách, a to ze 70 na 50 kilometrů v hodině. „Celkem se tak sníží zátěž o dva až tři decibely, už to má pro lidské zdraví význam,“ řekl Právu Jiří Kneidl.
Rychlost realizace nutných opatření podle hygieniků závisí na tom, kolik peněz může město uvolnit. Opatření mají stát asi 20 miliard korun. Přednostně se řeší v nejzatíženějších ulicích. Hygienici mají ale silnější nástroje, jak město motivovat ke snižování hluku. „Mohou častěji kontrolovat, jak rychle změny postupují a jaký efekt mají,“ tvrdí Bernard.