Hlavní obsah

Metro má stále 25 stanic bez výtahu. Tímto tempem bude bezbariérové za sto let

Právo, Jana Šprunková

Bezbariérové metro je zatím stále jen snem cestujících, kteří se špatně pohybují, a také lidí s kočárky. I když se v posledních letech situace poněkud zlepšila, stále jsou některé stanice pro tyto pasažéry pasé.

Foto: Jana Šprunková, Právo

V nových stanicích metra, jako je například Střížkov na trase C, je výtah samozřejmostí.

Článek

Ze současných 57 stanic podzemní dráhy je bezbariérový přístup jen do 32 z nich, tři další mohou vozíčkáři zdolat nákladním výtahem, k čemuž ovšem potřebují asistenci proškoleného pracovníka.

Pozitivem ale je, že zastávky podzemní dráhy stavěné po roce 1989 by bez výtahu už neprošly.

Zatím poslední stanicí, která se z bariérové změnila v bezbariérovou, je stanice Florenc na trase B. Před třemi roky v ní dopravní podnik vybudoval dva navazující výtahy. Jak se nechal slyšet Michal Prager, předseda magistrátní pracovní skupiny Praha bezbariérová, pokud půjde vše stejným tempem, bude metro bez bariér tak za sto let.

Do roku 2035

„Pokud bude každý rok zpřístupněna jedna stanice, bude bezbariérové do roku 2035,“ dodal. Zastupitelstvo tento týden uvolnilo desítky miliónů na výstavbu výtahu do stanice metra Národní třída, kterou čeká rekonstrukce i kvůli chystané stavbě Copa centra.

„Je otázkou, zda u stanic, u nichž vzniká developerský projekt, by se na výtahu neměl developer podílet,“ uvedla Petra Kolínská (SZ). Žádala, aby rada předložila plán zpřístupňování stanic do roku 2015. To zastupitelstvo ale neschválilo.

„Předložím delší časovou vizi,“ slíbil však radní pro dopravu Radovan Šteiner (ODS). Zastupitel Karel Jech (SZ) upozornil na fakt, že kromě výtahů by v některých stanicích, jako je například I. P. Pavlova, měl být prioritou i druhý východ. „Je to otázka bezpečnosti,“ zdůraznil. V případě požáru nebo jiného neštěstí by se lidé na povrch nemuseli vůbec dostat.

DP i město s tím počítají, ale neví se, kdy to bude. Záležet bude na dostatku peněz. Podle Šteinera dělá město hodně. „Stálo nás to hodně miliard, nežijeme ale v ideálním světě, kde by měla každá stanice dva východy,“ míní radní.

Nejbližší čtyři stanice

V příštích letech se počítá s bezbariérovým vstupem u čtyř. Kromě I. P. Pavlova to má být i stanice Háje, Anděl a Můstek, kde má propojit nástupiště tras A a B a ústit v dolní části Václavského náměstí. Jeho pořízení má stát stejně jako výtah do stanice Národní třída, tedy zhruba 180 miliónů korun.

Nový osobní výtah za 28 miliónů, který nahradí poruchovou schodišťovou plošinu, má mít Chodov. Hotov by měl být již příští rok na jaře.

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám