Hlavní obsah

Koupelna skrytá v dřevěném boxu: Design, který splývá s interiérem

3:07
3:07

Poslechněte si tento článek

Na ploše o velikosti 70 m² architekt předvedl neobvyklou proměnu. Původní dispozici 2+1 s malými, oddělenými místnostmi proměnil ve vzdušný a otevřený prostor 2+kk. Jako originální prvek vytvořil koupelnu, která se na první pohled tváří jako součást nábytku.

Foto: Archiv architekta

Panelový byt, který prošel kompletní rekonstrukcí, vypadá jako interiér z moderní novostavby.

Článek

„Koupelnu jsem umístil do centra interiéru a obklopil ji dřevěným boxem. Působí jako velký kus nábytku, který harmonicky splývá s prostorem a tvoří jeho nedílnou součást,“ popisuje architekt Lukáš Vokál ze studia YSAD.

V celém bytě se prolíná kombinace dvou hlavních materiálů – betonové stěrky a dřeva. Tato dvojice určuje atmosféru i v samotné koupelně, která je nejen praktická, ale také esteticky propojená s interiérem.

Dalším důležitým prvkem, na který architekt vsadil, je efektivní práce se světlem.

Dřevo v koupelně? Proč ne

Koupelny v panelových bytech obvykle příliš neoslní. Typicky je v nich umakartové jádro, nevýrazné obklady a obyčejná dlažba. Není proto překvapením, že při rekonstrukci patří mezi první místnosti, které čeká proměna. Někteří majitelé při rekonstrukci volí sádrokarton nebo zdění a následně moderní obklady. Tento projekt se však vydal jinou cestou.

Architekt zvolil na stěnách neutrální a nadčasovou epoxidovou stěrku, která prostor opticky zvětšuje a skvěle kontrastuje se dřevem. A to nejen v nábytku, ale i na podlaze. Vokál se rozhodl pro vrstvenou dřevěnou lamelu, jejímž základem je voděodolná překližka.

„Tyto dva materiály se prolínají celým bytem,“ vysvětluje architekt Lukáš Vokál. „Dřevo je živý materiál, který se věkem mění a získává patinu. Právě to z něj dělá autentický přírodní prvek, na rozdíl od jeho umělých napodobenin,“ dodává.

Líbilo se nám

Světlo modeluje prostor a v malometrážním bytě má klíčovou roli, protože skvěle vymezí jednotlivé zóny a vytvoří požadovanou atmosféru. Mít pouze jedno centrální svítidlo usazené u stropu znamená ochudit se o zážitek hry světla a stínu.

V tomto interiéru architekt pracoval s několika typy osvětlení. Hlavní složkou je centrální nepřímé osvětlení, které doplňují směrová světla s reflektory. Pro dodání plasticity a intimnějšího dojmu pak architekt zvolil ambientní osvětlení, které prostor jemně modeluje a umocňuje jeho atmosféru.

„Světlo je zásadním prvkem interiéru,“ říká architekt Lukáš Vokál a dodává: „Světlu dávám v návrzích naprostou prioritu. Je to kreativní prvek, který umí měnit atmosféru interiéru změnou barevného spektra nebo jeho intenzitou.“

Výběr článků

Načítám