Článek
Vlastník letiště, tedy Karlovarský kraj, chce ve futuristicky vyhlížejícím terminálu, který připomíná svou podobou aerodynamický projektil nebo také doutník, dosáhnout tak vysokých počtů cestujících v roce 2025.
Vloni jich rozestavěnou halou přitom prošlo 71 tisíc a v roce 2012 jich má být 140 tisíc. Výstavba terminálu přišla na celkem 98,1 miliónu, přičemž více než 80 milióny korun se na stavbě podílela ze svých zdrojů Evropská unie.
Započteme-li do investic za posledních pět let i práce na zabezpečovacím zařízení na prodloužené a rozšířené přistávací dráze a také rekonstrukci staré odbavovací haly, která navazuje na tuto novou, dostaneme se k nákladům ve výši zhruba tři sta miliónů korun. Zhruba polovinu z toho získal kraj z dotací. Na karlovarském letišti s mezinárodním statutem mohou nyní přistávat například dopravní letadla na krátké a střední tratě řady Boeing 737 nebo Airbus 320.
Přestože zájem o cestování do Karlovarského kraje podle odhadů expertů letos o 11 procent poklesl, počet cestujících na karlovarském letišti letos meziročně narostl o 7 procent. „Je to dáno tím, že byly zavedeny nové dvě linky do Moskvy,“ uvedl ředitel letiště Václav Černý, podle kterého ale obsazenost letadel poklesla.
Do Karlových Varů v současné době přilétá týdně šest spojů z Moskvy a jedna z Petrohradu. „Cestovní kanceláře zde organizují charterové lety na Rhodos a do turecké Antálye,“ dodal Černý, podle kterého před týdnem zrušila pro letošek své lety do Egypta jedna cestovní kancelář. „Důvodem je nezájem o tuto linku,“ uvedl Černý. Karlovarské letiště tak přišlo letos o 19 leteckých spojení, což představuje ztrátu v příjmech ve výši milión korun. „Jak se dotkne ekonomická krize karlovarského letiště, ale budeme počítat až na konci roku,“ věří v dobré výsledky Černý.
Letiště chce zavést pravidelné linky na západ
Zatím se nedaří dotáhnout do zdárného konce jednání o zavedení pravidelné letecké linky na západ na některé z velkých mezinárodních letišť, jako je např. v Mnichově nebo ve Frankfurtu nad Mohanem.
„Jednání jsou složitá,“ uvedl Černý, podle kterého je třeba o prodloužení linky z Frankfurtu do Hofu a dál do Olšových Vrat jednat s bavorským ministerstvem dopravy, které hradí 80 procent ztrát z provozu této linky. Jedná se v přepočtu o zhruba 75 miliónů korun.
„Vím určitě, že tyto ztráty by neplatil kraj, ale je možné se obrátit na ty subjekty, které by měly z cestujících ze západu zisky,“ vysvětloval Černý, kde chce hledat peníze na garance ztrát takového leteckého spoje.
„Navíc jsme v případě letiště v Mnichově navázali spolupráci s poradenskou společností, která je zaměřena na aerolinky. S touto společností jsme blíže velkým leteckým společnostem,“ vysvětloval ředitel letiště.
Podle hejtmana Josefa Novotného (ČSSD) by se ale měla jednání ubírat i směrem na východ. „Jednal jsem s Číňany, kteří projevili o přímý let do Karlových Varů zájem,“ uvedl a pokračoval.
„Přímé spojení by chtěli i z Dubaje, kde jsem nedávno byl. Bohatí lidé jsou tam pohodlní a nepoletí přes Vídeň, kde se musí přestupovat do Prahy, kde lety z Dubaje nedávno zrušili,“ uvedl Novotný, podle kterého arabská klientela jezdí do Evropy s celou rodinou na nejméně dva týdny, ale i na měsíc. „Není to na jeden dva dny,“ uzavřel.