Článek
„Na střešní fotovoltaice je sympatické, že je téměř bezúdržbová. Rozhodně ale doporučujeme jednou za dva až tři roky objednat u instalační společnosti revizní prohlídku. Technici při ní zkontrolují celý systém a provedou různá měření (včetně kontroly termokamerou), aby ověřili, že vše funguje, jak má. Případně provedou potřebné opravy,“ říká Martin Oravec ze společnosti S-Power Energies.
Také mezi revizními prohlídkami by měli majitelé občas vizuálně zkontrolovat panely na střeše. Ideálně vždy, když je ohrožuje počasí – například po silných bouřkách, vichřicích, po krupobití. Pokud by se někde objevila prasklina nebo jiné poškození, je důležité zavolat techniky.
Všeho s mírou. I v případě úklidu
Všechno by ale mělo mít určitou míru. Pokud jsou panely pokryté sněhem, prachem, případně spadaným listím, určitě nemá podle Oravce smysl je nějak mechanicky čistit. Ve většině případů se o to totiž úspěšně postará vítr a déšť. Naopak, jakékoli mechanické odstraňování nečistot by mohlo panely poškrábat a mikrotrhliny by pak snižovaly jejich výkon. Pokud není větrné ani deštivé počasí v dohledu, lze si pomoci hadicí.
Jaké jsou dotace na fotovoltaiku a kolik lze získat od státu
Existují firmy, u kterých se dá objednat profesionální čištění fotovoltaiky na střeše. „Pokud byste chtěli využít jejich služeb, vždy se nejdřív ujistěte, že je to v souladu s instrukcemi výrobce panelů, abyste nepřišli o možnost uplatnit záruku na případnou pozdější reklamaci,“ upozorňuje.
Fungování celého systému lze průběžně sledovat prostřednictvím aplikace v mobilu nebo tabletu, případně přes webové rozhraní na PC. Přehledný monitoring zobrazuje a ukládá data o aktuální výrobě, spotřebě i akumulaci energie. Zároveň v něm lze dohledat i informace o jednotlivých technologiích. Není tudíž nutné ověřovat v technické místnosti, jestli například na střídači nebo baterii nesvítí nějaká varovná kontrolka.
Pokud systém zaznamená nějakou chybu, opět je důležité zavolat techniky na servisní prohlídku.
Co všechno je na systému domácí fotovoltaické elektrárny třeba kontrolovat
Fotovoltaické panely:
- Vizuální kontrola: Pravidelně zkontrolujte panely a případné praskliny, poškození nebo nánosy nečistot. Nezapomínejte také kontrolovat konstrukci pro uchycení panelů ke střeše. Ověřte, zda nedošlo k uvolnění panelů, nebo zda nedochází k zatékání střechou do domu v místech uchycení konstrukce například kvůli silnému větru, který mohl způsobit mechanická poškození.
- Stínění: Ujistěte se, že kolem panelů není žádné stínění (např. od stromů nebo budov), které by mohlo snížit jejich účinnost.
Střídač:
- Funkčnost: Zkontrolujte, zda střídač správně převádí stejnosměrný proud z panelů na střídavý proud pro domácnost. A také, zda máte správně nastavenou asymetrii rozdělování elektrického proudu na jednotlivé fáze. Vhodné je použití aplikace ke střídači, která vám ukáže, kam jdou jaké toky energií. Pokud například zaznamenáte náhlý pokles výkonu, měli byste to prověřit.
- Chlazení: Ujistěte se, že střídač je dobře chlazený a nadměrně se nezahřívá.
Baterie (úložiště):
- Kapacita: Zkontrolujte stav baterií a jejich kapacitu. Nastavte si maximální hloubku vybití tzv. DoD, která bude např. v zimních měsících nejvýše 70–80 %. V zimě jsou dny, kdy fotovoltaická elektrárna několik dnů nevyrábí (nesvítí slunce nebo jsou fotovoltaické panely pod sněhem) a mohlo by se stát, že se baterie samovolně vybije pod kritickou hranici 90 %.
- Napětí a nabíjení: Monitorujte napětí a proces nabíjení baterií. Opět je vhodné použití aplikace, kdy si ověříte, zda se baterie správně nabíjí.
Elektrické spoje a kabely:
- Vizuální kontrola: Zkontrolujte, zda jsou všechny kabely a spoje v pořádku. Hledejte případné poškození nebo uvolnění.
- Korozní ochrana: Ujistěte se, že spoje jsou chráněny před korozí.
Zdroj: Schlieger
„Pokud jde o četnost kontrol samotných panelů, my obecně doporučujeme jednou ročně pro menší a střední elektrárny a 2× ročně pro ty velké, kde to má vzhledem k možnému rozsahu ztrát jistě smysl,“ uvádí Martin Doležal ze společnosti DroneTech a dodává:
„U bateriových uložišť se provádí běžná kontrola techniky a obecně jsou již v dnešní době bateriová uložiště ‚online‘, takže technici mají dokonalý přehled o jejich stavu. Na kontrolu panelů je vhodným nástrojem dron, na zbytek revizní/servisní technik.“
Zodpovědné firmy i ty druhé
„Na trhu bohužel existuje mnoho firem, které fotovoltaiku nainstalují, ale dál se o nic nestarají,“ shrnuje zkušenosti nasbírané mezi klienty René Milota ze společnosti Acetex.
Na trhu jsou ovšem i seriózní firmy, pro něž je zákazník klientem i do budoucna. „Svým zákazníkům servis fotovoltaických elektráren nabízejí v rámci kupních / instalačních smluv,“ informuje Matyáš Ferus ze společnosti Woltair.
Takoví dodavatelé si pak „své“ fotovoltaické elektrárny na dálku pravidelně kontrolují sami, a tak mnoho závad či problémů odhalí mnohdy dříve, než je majitel zaznamená a nahlásí. Součástí těchto kontrol je také pravidelný update softwaru.
„Výrobci vydávají několikrát ročně update SW, ten je ideální instalovat. Většina moderních technologií, které jsou běžně dostupné na trhu, umožňují bezdrátový přístup, a tudíž update zákazník ani nepozná, ale doporučujeme update SW průběžně ověřovat, třeba jako v případě osobního počítače,“ radí Ferus.