Článek
Poslední dobou se soustředí na činnost rodinného ateliéru, ve kterém se synem tvoří nízkonákladové, energeticky úsporné rodinné domy (domybrixt.cz) včetně kolekce dřevěného nábytku (brixt.cz). Obojí pak tvoří ucelený vizuální styl.
V pražské kanceláři, zařízené v přízemí nového bytového domu, jsme si nejvíce povídali o venkovských stavbách a použití přírodních materiálů.
Otec a syn, oba architekti a Tomášové, v ateliéru B. R. I. X. připravili nabídku velikostní řady domů pro rodinné bydlení, obchod i kancelář. Dali jim označení eco-energoeco, domy v krabici. Kladou důraz na udržitelné stavění, recyklaci materiálů, stavbu svépomocí a výborný poměr tepelný výkon a cena. Včetně možnosti povýšení výkonu na úroveň domu s nulovou spotřebou, tedy téměř bez finančních nároků na provoz.
Otec a syn v megapoli
„V našich podmínkách, kdy jsme pořád taková zvláštní - přechodná republika, jde architektům pomalu o život,“ glosuje s nadsázkou Tomáš Brix starší.
„Jednoznačně převládá nabídka našich služeb nad poptávkou. Navíc takříkajíc doma není nikdo prorokem. V zahraničí se firmy a ateliéry v otázce honorářů pohybují v úplně jiných podmínkách. A já jsem si k tomu sám, kontraproduktivně, vychoval v devadesátých letech následovníky, ze kterých jsou dnes mezinárodně úspěšní architekti,“ usmívá se pan docent.
„Nechci být už ve svém věku workoholikem, jako řada mých kolegů, protože do práce dáváte všechno a pak zjistíte, že život vám utíká pod rukama. Díky finančnímu zázemí, které jsme pracně vybudovali v devadesátých letech, jsme dosáhli určité tvůrčí svobody.“
„Projekci jsme spojili s realitní činností, což nám umožnilo monitorovat různé situace v území vznikající megapole kolem hlavního města. Systém nákupních zón jaksi připojil k městu téměř celý Středočeský kraj a internet podporuje práci z domova. Vzniká tak zcela nová struktura příměstského osídlení. S využitím internetu také vyhledáváme pro klienty vhodné nemovitosti v neobyčejně krásném okolí hlavního města.“
A jaké je to pracovat v týmu, tandemu se synem? „Podle mne ideální - člověk tak podporuje vlastní geny. Je to samozřejmě i otázka povahy. Já nejsem žádný pruďas a funguje nám to. Působením konkurenčních tlaků se rodina zase stává základní jednotkou k úspěšnému přežití, tak jako od nepaměti, kdy se znalosti předávaly potomkům. Získat zakázku je dnes velmi náročné, o kořist je třeba se podělit především s potomky.“
Syn Tomáš k otcovu vyprávění jen dodává: „Měl jsem docela komplikovanou cestu, než jsem zjistil, co chci dělat a co mě baví. Určitě jsem si už jako malý kluk nemyslel, že budu taky architektem.“
Dáme si do domu židli
Inspirován venkovskou jednoduchostí při realizaci dostavby roubenky architekt Brix přemýšlel, jak využít zbylý stavební materiál - dřevo. Tak vznikl nápad vytvořit alternativní nábytek - stoly, židle, police a doplňky - z různých druhů masivního dřeva.
Tři spojené a překřížené hranolky v rukách našeho hostitele (na stole působí jako dekorace) symbolizují současné téma. „Toto je de facto válečný stroj - princip protitankového zátarasu - ovšem využitý pro mírové účely! Na jednoduchosti a snadném spojování vruty bez použití lepidel je založena konstrukce našeho nábytku. Jeho výborné užitné vlastnosti jsme vyzkoušeli v interiéru dostavby na Kokořínsku,“ vysvětluje pan docent.
„Mám k tomu místu vztah i proto, že leží na území pražské megapole, tedy v dosahu Prahy, a přitom je kolem zajímavá krajina a člověk si tam aktivně odpočine a obrodí se.
Volba revitalizace původního domu pro bydlení formou přístavby je velmi efektivní. Starý dům bylo možné ponechat v původním zachovalém stavu. Přístavba ve tvaru klínu s výkonnou izolací představuje soudobé nároky. Celek pak dokonale spolupracuje funkčně i z hlediska hospodaření s teplem, vyhovuje i státnímu dotačnímu programu a je znovu celoročně obyvatelný.“
Roubenka beze ztrát
„V současnosti probíhá doslova revoluce v názoru na stavění domů s důrazem na spotřebu energií v domech, která obnáší téměř polovinu světové spotřeby energie. V minulosti se navrhovala pěticentimetrová izolace z polystyrenu, dnes je to dvacet až třicet centimetrů a do pěti let by to mělo být podle směrnic EU čtyřicet až sedmdesát, aby to byl dům s nulovou spotřebou energie.“
„Pochopitelně je zakalkulována i instalace elektrovoltaické technologie, solární ohřev teplé vody a domovní vzduchotechnika s rekuperací tepla. Už byly i pokusy udělat dům rovnou z izolačního materiálu, je to i princip duchny, které měly v chalupách naše babičky. Jasným trendem je soběstačnost v energetické spotřebě budov.“
Osidlování Měsíce a poselství roubenek
Na přelomu šedesátých a sedmdesátých let Tomáš Brix jako student navrhoval modulární objekty pro mimozemské stavění s uzavřeným okruhem systémů pro přežití s využitím místních materiálů pro ochranu a tepelnou izolaci.
„Bylo to pod dojmem dobytí Měsíce v roce 1969, kdy jsem byl nějakou dobu daňovým poplatníkem Spojených států a díky kontaktům s NASA, kde jsem získával technické podklady k tehdy uvažované výstavbě základny na Měsíci. Práce měla později i mezinárodní ohlas.“
Tomáš Brix rád připomíná, že základní rysy technických postupů k zajištění maximální možné tepelné stability s využitím místních materiálů jsou obsaženy i v lidové architektuře: malá okna, tepelná izolace pláště a půdy s použitím kamene, dřeva, hlíny a travních vláken.
„Roubenou stavbu nevnímám jenom jako krásné domy s květinami za okny ve shodě s přírodou, ale i jako doklad, jak se snažili lidé přežít v drsných přírodních podmínkách planety. Tyto stavby, dnes často viděné jen jako falešně sentimentální dekorace minulých dob, obsahují daleko hlubší zprávy pro současnost, kvůli kterým stojí za to je chránit.“