Hlavní obsah

Gigantický terminál Veleslavín v Praze zřejmě nebude

Právo, Petr Janiš

Lidé na pražském Veleslavíně, kde se kutá metro, si mohou částečně oddychnout. Obří terminál za asi 1,2 miliardy korun, proti němuž tak brojili, se nejspíše stavět nebude. Potvrdit to ještě musejí pražští radní, navrhne jim to náměstek primátora Josef Nosek (ODS).

Foto: Petr Janiš, Právo

Místo budoucího vestibulu stanice metra Veleslavín

Článek

Stavbu, o níž si Praha myslela, že je podmínkou pro uvolnění evropských dotací v objemu 7,4 miliardy korun, Brusel mezi podmínky lednového uvolnění peněz nezahrnul. „Pan náměstek navrhne tento nebo příští týden revokovat původní usnesení o terminálu Veleslavín,“ řekla Právu náměstkova asistentka Svatava Suchardová.

Na Evropské třídě se tak nebude stavět nová administrativa, ani parkoviště pro 600 aut. Podle Noska by to znamenalo razantní pokles nákladů. „Náklady by byly v řádu desítek miliónů korun,“ sdělil Právu náměstek.

Město ale nehodlá slevit z požadavku, podle něhož by se k Veleslavínu, k jeho nádraží a zdejší budoucí stejnojmenné stanici metra, měly přesunout autobusy z Vítězného náměstí. Vznikl by nový přestupní uzel, patrně s obratištěm autobusů potřebné velikosti nad současnou stavební jámou. „Bylo na to už vydáno stavební povolení,“ poznamenala Suchardová.

Vysoká frekvence autobusů 

Sdružení Veleslavín-Vokovice k životu upozorňovalo již dříve na fakt, že z Veleslavína by mělo odjíždět na 900 autobusů denně, tj. každou druhou minutu jeden bus. Vyžádalo by si to úpravy Evropské, nové křižovatky. Námitky a odvolání proti rozhodnutím se týkaly především hrozby zhoršení životního prostředí, úřady si s nimi ještě neporadily.

Jaromír John z veleslavínského sdružení apeluje na řešení situace s napojením letiště po železnici. „Desetitisíce lidí se každodenně při cestě z letiště mačkají v busu 119 a busy zhoršují životní prostředí v Praze,“ uvedl John.

Připomněl, že Česko má v nejbližší době prostavět na železnici sto miliard korun, přičemž není jasné, kam konkrétně peníze potečou. „Rekonstrukce tratě Kladno – letiště – Veleslavín – Masarykovo nádraží by mohl být ideální případ k čerpání dotací. Ale někdo dostavbu rychlodráhy brzdí už dvacet let,“ poznamenal John a nastínil představu taxikářské lobby, která dokázala odklonit i trasu metra od letiště do Motola.

Modernizace železnice

Snahy o gigantický terminál na Veleslavíně donutily Prahu půjčit si na prodloužení metra od Evropské investiční banky, když Brusel pozastavil dotace. Zjistil se totiž rozpor mezi dokumentací a faktickým umístěním staveb. Terminál s obřím parkovištěm měl stát na Dlouhé Míli u hranic Prahy.

S modernizací železnice je přitom třeba spěchat. Už v roce 2008 se ministerstvo dopravy, Středočeský kraj, Praha, její dopravní podnik a Správa železniční dopravní cesty zavázaly napojit letiště na železnici.

„Trať bude modernizována do konce roku 2013 a provoz bude zařazen do systému Pražské integrované dopravy,“ říká jeden z článků.

Nyní se předpokládá, že práce začnou v příštím roce. Varianty napojení letiště na železnici má letos porovnat studie proveditelnosti.

Související témata:

Výběr článků

Načítám