Hlavní obsah

Garážím pod Václavákem zvoní hrana

Právo, Petr Janiš

Projekt garáží pod Václavským náměstím, který prosazovalo minulé vedení radnice Prahy 1, se po volbách odebírá k ledu. Noví radní chtějí, aby revitalizace náměstí podle návrhu studia Cigler Marani Architects, který vyhrál soutěž, dostala do dvou let stavební povolení, ne však garáže.

Článek

Na zmrazení projektu podzemních garáží se shodli na diskusi pořádané Sdružením Nového Města pražského starosta Oldřich Lomecký (TOP 09) se svým zástupcem Danielem Hodkem (ČSSD). Obávají se, že by garáže do centra přitahovaly další auta. „Pakliže bude projekt zmrazen, nemělo by to ovlivnit představy, co dělat na povrchu,“ uvedl Hodek. „Pokud podzemní garáže v Praze 1, tak pouze k přesunu toho, co je na povrchu, do podzemí,“ řekl Lomecký.

Architekti podle Vladimíra Vacka z kanceláře Jakuba Ciglera původně s podzemními garážemi počítali. Pod spodní částí Václavského náměstí mělo vzniknout 156 míst pro rezidenty, na povrchu se počítalo s devatenácti místy pro policii, zásobování a taxi. Podnikatelé se však obávají, aby se z náměstí nestalo věčné staveniště.

Na náměstí se měly vrátit tramvaje

Cílem projektu, který vznikl už před pěti lety, nebylo vytvořit nový Václavák. Na náměstí se ale měly vrátit tramvaje, rozšířit chodníky a zeleň dostat novou koncepci. Problém tvoří inženýrské sítě, které zatím nevedou v draze postaveném kolektoru.

„Ani jejich správci často nevědí, která síť je živá a která mrtvá,“ poznamenal Vacek s tím, že půjde asi o největší oříšek v územním rozhodování.

„Podmínkou, abychom mohli projekt podpořit, je bezbariérový výtah do metra Můstek,“ poznamenal Lomecký. Ciglerovi architekti s Metroprojektem, který navrhl podobu podzemí, dlouho řešili, kam výtah umístit. Nakonec by zdviž měla být u paláce Baťa.

Problém tvoří opětovné přivedení tramvajové trati na náměstí. Odmítá ji Sdružení Nového Města pražského a navrhuje místo ní ekologický autobus až na Staroměstské náměstí. Pokud by koleje středem Václaváku nevedly, měla by tu vzniknout oválná plocha pro kulturu.

Projekt horní půle náměstí záleží na magistrále

Sdružení žádá, aby se na náměstí regulovala reklama ve prospěch čistoty fasád, postupně se uzavřely herny a kasina, stejně jako nevěstince, jichž je v okolí náměstí přes dvacet. Výběrovými řízeními by se pak měly znovu obsadit všechny stánky.

„Stánky platí roční nájemné asi 280 tisíc korun. Přitom tržní nájemné by činilo minimálně asi 1,67 miliónu ročně, což je šestkrát více,“ uvedlo sdružení s tím, že jedna firma by příště měla provozovat nanejvýš tři a mělo by se dbát na nabízený sortiment.

Tramvaje tady nejezdí už 30 let

Historie tramvajové dopravy na Václavském náměstí se začala psát 20. května 1884, kdy první cestující začaly vozit soupravy tažené koňmi. Ty byly ale v roce 1900 nahrazeny elektrickými vozy. O třicet let později tady také byl instalován první automatický semafor. Zánik tramvajím přineslo prodloužení trasy metra A z náměstí Míru do stanice Želivského. Poslední tramvaj projela Václavským náměstím přesně před třiceti lety, 13. prosince 1980. Souprava na lince č. 29 projela svoji trasu minutu po páté ranní, po ní trať prohrnul sněhový pluh. O dva roky později byly odstraněny také koleje. Od poloviny 90. let minulého století se však uvažuje o tom, že by se tramvaje mohly na náměstí vrátit.

(hyp)

Výtky, že se soustředí jen na spodní část náměstí, radnice Praha 1 odbývá poukazem na plánovanou přeložku magistrály za Národní muzeum. V memorandu se k ní předloni zavázali tehdejší premiér Mirek Topolánek s tehdejším ministrem dopravy Petrem Bendlem a tehdejším primátorem Pavlem Bémem (všichni ODS). „Pokud na to ale nebudeme tlačit, město nebude mít patřičné tempo,“ upozornil Hodek. Město ovšem tvrdí, že záleží na ministerstvu dopravy.

Související témata:

Související články

Na co si dát pozor při koupi bytu

Důkladná prohlídka kupovaného bytu či domu je možná ta nejmenší starost. Daleko větší záludnosti na nás čekají v podobě smluv a ošetření toho, abychom se stali...

Výběr článků

Načítám