Hlavní obsah

Evropané realitkám nevěří

Právo, Karel Kvapil

Počet prodejů nemovitostí bez účasti profesionálních realitních agentů je v Evropě desetkrát vyšší než ve Spojených státech nebo v Kanadě. Vyplývá to z průzkumu realitní společnosti RE/MAX Europe, která zkoumala důvody vedoucí lidi k tomu, že prodávají svůj majetek bez asistence odborníka.

Foto: Profimedia.cz

Média informující o nepoctivých makléřích nepřispívají k pozitivnímu názoru na realitní agenty.

Článek

„Malá důvěra v realitní agenty a vysoké provize často nutí lidi k tomu, aby svůj majetek prodali na vlastní pěst. Současný průzkum ukazuje, že pouze 31 procent Rakušanů se rozhodne najmout si agenta na prodej svého domu,“ říká Bernhard Reikersdorfer, regionální ředitel RE/MAX Austria.

Američané se bez agentů neobejdou

Zdaleka to však nejsou jen Rakušané, kdo rezignuje na pomoc odborníka při prodeji svého majetku. „Prodej bez realitní kanceláře je určitý evropský fenomén. V Kanadě a v USA je téměř každý majetek prodáván s pomocí agenta,“ říká Michael Polzler, výkonný ředitel RE/MAX Europe.

Podíl samoprodejců na celkových prodejích činí v současnosti v Kanadě pouze 5 procent, zatímco v Itálii, Česku a na Slovensku dosahuje zhruba 50 procent a ve Španělsku dokonce 62 procent.

Důvodem averze jsou hlavně provize

Nejčastěji uváděným důvodem k prodeji bez agenta je provize. Média informující o nepoctivých makléřích rovněž nepřispívají k pozitivnímu názoru na realitní agenty.

"Hlavním problémem, který v Evropě vidíme, jsou nedostatečné služby některých realitních agentur. Bohužel existuje mnoho příkladů toho, jak by to vypadat nemělo," vysvětluje Polzler.

O definování hlavních příčin prodejů bez realitních kanceláří na našem trhu se pokusil i RE/MAX Česká republika. V této souvislosti firma identifikovala na základě zkušeností vlastních kanceláří pět hlavních příčin, proč lidé nevyužívají služeb realitek:

Hlavní příčiny nedůvěry k realitním kancelářím v Česku:
1. Lidé necítí potřebu spolupracovat s RK, jsou přesvědčeni, že transakci zvládnou sami a ušetří provizi;
2. obecná nedůvěra v RK a kvalitu jejich služeb;
3. špatné osobní zkušenosti s RK či nepříznivé reference;
4. neochota platit provizi za nekvalitní servis RK;
5. nejasnost provize (lidé nevědí, za co platí).

Výběr článků

Načítám