Hlavní obsah

Co si ohlídat u garážových vrat

5:02
5:02

Poslechněte si tento článek

Garážová vrata zabírají na domě velkou plochu a jsou prostě nepřehlédnutelná. S domem by měla vizuálně souznít, podtrhnout jeho styl a být také především praktická.

Foto: Envato Elements

Garážová vrata mají být především praktická.

Článek

Co od vrat vlastně požadujeme? Aby byla bezpečná, spolehlivá a nezabírala příliš místa, fungovala úsporně. Důležité rovněž je, aby v jistých mezích udržela v prostoru teplo a vydržela výkyvy počasí od léta do zimy.

Sekční, rolovací, nebo výklopná?

Nejoblíbenější jsou sekční garážová vrata. Jsou elegantní, minimalistická a nabízejí zajímavý design. Fungují snadno: jednotlivé části vrat se prostřednictvím kolejnic zasouvají pod strop garáže a zabírají jen minimum prostoru. Z hlediska tloušťky jsou vrata širší a jsou vyplněna termoizolační výplní. Kromě izolace poskytují i vyšší míru zabezpečení a pohodlné ovládání na dálku.

Sekční dveře jsou ideální u nízkých dveřních otvorů a nabízejí více užitného místa před garáží, neboť se při otevírání a zavírání nevyklápějí dopředu, ale pohybují se svisle.

„Tato vrata se montují zásadně do špalety uvnitř garáže. Nejprve si vyznačte na vnitřní straně dveřního otvoru pomocí vodováhy linku ve výšce 100 cm nad podlahou garáže, smontujte rám vrat, který se skládá ze čtyř vzájemně sešroubovaných profilů, a připravte si ho za dveřní otvor,“ radí Richard Klička ze společnosti Hornbach.

Alternativním řešením jsou posuvná garážová vrata se zasouváním do boku. Vhodná jsou zejména tehdy, pokud je plánujete využívat i jako jednu z přístupových cest do domu.

„Otevírat je můžete pouze na aktuálně požadovanou šířku, ať už pro vás, nebo například pro kolo či motorku,“ přibližuje Radek Lávička ze společnosti Bauhaus.

Rolovací vrata jsou ideální pro malé garáže. Lamely vrat se rolují do boxu uchyceného na stěně zvenku nebo zevnitř. Jejich velkou výhodou je možnost instalace do již hotových garáží bez jakýchkoliv stavebních úprav. Neposkytují však takovou tepelnou izolaci jako sekční varianta.

Konstrukčně přívětivá a finančně nejdostupnější jsou výklopná garážová vrata se svislým otevíráním.

„Ovládají se mechanicky, manipulaci s nimi ale výrazně usnadňují pružiny. Potěší jednoduchou konstrukcí, snadnou montáží a údržbou. Ideální jsou především tam, kde není potřeba využít vrata se zvýšenou izolací, ale hodí se také pro garáže s menším vnějším prostorem,“ popisuje Lávička.

Garáž musí takzvaně dýchat

Požadavek na správné odvětrání garáže vyplývá i ze zákona. Není důležitý jen kvůli přítomnosti výfukových plynů nebo výparů z pohonných hmot, ale slouží i jako ochrana proti korozi automobilu.

Norma požaduje, aby větrací otvory nebyly uzavíratelné a chránila je mřížka. Existují k tomu i speciální zařízení – vrchní lamela sekčních garážových vrat je osazena mechanismem, který umožňuje odklopit ji, kdykoli vzduch v garáži dosáhne vyšší vlhkosti.

Podstatné je, že vratové křídlo přitom zůstává pevně na zemi. Pokud se tento proces propojí se senzorem vlhkosti, může být i automatizovaný. Navíc v chladnější garáži stoupají teplé výfukové plyny právě do horních prostor, takže je takové umístění otvorů namístě.

Ještě většího snížení vlhkosti dosáhneme, když k větrání přidáme vyhřívání nebo u vestavěných garáží temperování – postačí jen stěnami vytápěného domu.

Pozor na odstín vrat

Tmavší odstíny lamel u sekčních vrat přitahují teplo a v létě se dokážou rozpálit až na 80 °C. Důsledkem toho je jejich až několikacentimetrové prohnutí, což pochopitelně zhoršuje funkčnost vrat. Říká se tomu bimetalový efekt.

Není to vada materiálu. Je to způsobeno tím, že na vyplnění prostoru mezi stěnami lamel se používá polyuretanová pěna, která nepropouští teplo ani dovnitř, ani ven. Z toho důvodu má vnitřní stěna lamely jinou teplotu než venkovní a lamely se při přehřátí prostě vyboulí ven. Při teplotním rozdílu 20 °C se takové křídlo o šířce pěti metrů prohýbá až o 23 mm!

Bimetalový efekt nelze odstranit, pouze potlačit. Třeba použitím vyztužovacích profilů, které mají schopnost vratové křídlo lehce jakoby předepnout.

Jinou možností je přidat na síle hnacího motoru, čímž se ovšem sníží rychlost otvírání a zavírání. Nebo si zkrátka musíte vybrat vrata ve světlejším odstínu.

Související témata:

Výběr článků

Načítám