Článek
První ročník soutěže se odehrál v roce 2005 a byl pilotním projektem, který měl rozvrhnout základní schéma soutěže, otestovat její životaschopnost na liberecké škole. Ještěd f kleci se ujal a stal se jedním z podstatných tuzemských ocenění pro studenty architektury.
Model ceny má podobu kultovního televizního vysílače od architekta Karla Hubáčka a byl vytvořen v jedné z nejmodernějších laboratoří na Fakultě strojní podle digitálního modelu a z jednoho kusu hmoty.
Studenti každé ze škol architektury v Čechách si možná v duchu přejí, aby jejich cena měla ten nejzajímavější název s co nejdelší tradicí.
Kvůli zdravotní indispozici Evy Jiřičné zasedli letos v porotě samí muži: teoretik architektury Cyril Říha, Michal Kuzemenský (my architekti) a Radek Šíma (Ateliér 6). V čele poroty zasedl architekt John Eisler.
Lineární velká budova v podobě krokodýla by mohla oživit Prahu
Absolutním vítězem a historicky čtvrtým držitelem "Ještědu" se nakonec stal Michal Krejčík z ateliéru profesora Suchomela s projektem zajímavého lineárního mrakodrapu "Krokodýl" na Letné.
"Bohatství a unikátnost Prahy s charakteristickým geniem loci se nachází v relativně úzké lokalitě na dvou březích Vltavy, okolo Karlova mostu. To ostatní je už jen (až na solitérní výjimky) bezcharakterní hmota, jakou disponuje každé větší město," říká Krejčík.
Vítěz zcela správně kritizuje nekompaktnost architektonické výstavby v hlavním městě "Praha příliš spoléhá na své historické památky a jako by zapomíná žít současností. Praha je město žijící mezi nostalgickou vzpomínkou na to, co už není, a tím, co dosud nepřišlo. Praha nemá žádnou vizi, co dál, co bude v budoucnu. Žádné myšlenky, kam by měl směřovat její vývoj," dodává.