Článek
V plánu je 3230 bytů, žít by tady mělo na sedm tisíc lidí. Vzniknout by měly rovněž kancelářské prostory, ovšem výstavba komerčního centra v záměru investora není. Obchody tak sice v místě nové zástavby budou, ale pouze v přízemí domů. Ve službách a administrativě má vzniknout přes dva tisíce pracovních míst.
Město zde chce postavit školu a mateřinku, s další školku počítá sám investor. Většina parkovacích míst má být v podzemí pod budovami, vznikne ale také parkovací dům. S fotbalovým hřištěm na střeše. Počítá se také s vytvořením dvouhektarového centrálního parku, alejí v každé ulici, s náměstím. Účet pro investora: patnáct miliard.
„Příští rok bychom chtěli začít i dokončit stavbu potřebného vodovodu,“ řekl Novinkám Petr Březina, místopředseda představenstva investorské společnosti. „Práce na prvním obytném bloku - ten bude nedaleko Nepomucké ulice - bychom chtěli zahájit v roce 2026, aby se sem první lidé mohli stěhovat v roce 2027,“ konstatoval. Zcela hotovo by mělo být za patnáct let.
Industriál v umývárně bývalých kasáren nabízí pohodlné a zajímavé bydlení
Spousta proměnných
Ve hře je ale spousta proměnných, včetně posouzení vlivů na životní prostředí (EIA). A investor je také odkázaný na spolupráci s radnicí, základní mantinely už nastavilo uzavřené memorandum. „V červnovém zastupitelstvu chceme projednat finální smlouvu,“ sdělil primátor Roman Zarzycký (ANO). Opozice memorandum kritizovala pro údajně nedostatečné kontribuce ve prospěch města. Třeba školu bude muset magistrát vybudovat za své prostředky.
„Budeme vyhledávat dotační tituly, v Plzni žádná škola už desítky let nevznikla a tady ji, stejně jako mateřskou školu, budeme kapacitně potřebovat. Investor kontribuce plní, dovede sem za své prostředky vodu, což by pro nás představovalo nějakých dvě stě milionů korun,“ upozornil primátor.
Zůstala jen zeď
Kasárny přestaly sloužit svému původnímu účelu v roce 1992, později území získal současný vlastník, který v roce 2007 nechal zdemolovat veškerou vojenskou zástavbu. Ekologické zátěže zde nejsou, plochu - ta je srovnatelná s celým historickým centrem Plzně od sadů Pětatřicátníků až k Radbuze - pokývají z větší části náletové dřeviny. Z kasáren zůstala jen vysoká ohradní zeď, lokalita není průchozí.
„Teď je to jakýsi špunt, ale nová čtvrť bude naopak sloužit jako svorník,“ přislíbil hlavní architekt projektu Pavel Joba ze studia M1. „Máme unikátní příležitost vytvořit tak velký kus města. Nikoliv noclehárnu, ale autonomní čtvrť, která bude mít svůj střed, park, občanskou vybavenost. A nabídne i pracovní místa,“ dodal Joba.
Je navrženo i prodloužení tramvajové trati. O té se ale podle technického náměstka primátora Pavla Bosáka (Piráti) bude rozhodovat až v budoucnu.