Článek
Autobusové nádraží ve stotisícovém Liberci čeká na důstojnou odbavovací budovu už přes 20 let. Areál nástupišť byl modernizován už v polovině 90. let, na vybudování důstojného zázemí však tehdy nezbyly peníze. Cestujícím od té doby slouží provizorní objekt ze stavebních buněk.
Už před dvěma lety představila firma na internetu návrh nové budovy od architekta Ivana Lejčara. "V současné době připravujeme všechny podklady pro stavební řízení, aby bylo možné práce do zimy zahájit," poznamenal Konopásek.
Lejčarův návrh čtyřpodlažní haly se poněkud vymyká z toho, co se v posledních letech v Liberci staví, v internetovém hlasování ji přesto ocenilo 63 procent účastníků a jen 18 procent ji zcela zavrhlo. "I nás to příznivé hodnocení překvapilo," přiznal Konopásek.
Areál odbaví 4000 cestujících denně
Budova ze skla a betonu připomíná arénu lehce sešlápnutou k jedné straně. Uvnitř je oválná galerie s prosklenou střechou. "Museli jsme se přizpůsobit omezenému prostoru, ve kterém bude stát, nechtěli jsme ale postavit obyčejnou krabici," řekl architekt, který v Liberci navrhoval třeba infocentrum Českých drah.
Z libereckého autobusového nádraží denně vyjíždí nebo do něj přijíždí kolem 150 autobusových spojů, v pátek až 190. Podle odhadu tak služby areálu denně využije kolem 4000 cestujících. Zázemí pro ně rozhodně není na úrovni, jakou by si stotisícové město zasloužilo, shodují se zástupci města i kraje.
Kritizují ho i cestující, překvapeni jsou hlavně ti, kdo do krajského města přijíždějí poprvé. Společnost ANL, která nádraží spravuje zhruba čtyři roky, si je nedostatků vědoma a snaží se situaci zlepšit. V současných podmínkách jsou ale podle Konopáska možnosti omezené.
Na rozdíl od jiných míst v Česku, kde je realizace podobných projektů v režii města, jde v Liberci o soukromý projekt. Prostředky chce ANL získat z regionálního operačního programu NUTS II Severovýchod, kde je v letech 2007 až 2013 k dispozici téměř 656,5 miliónu eur (16,74 mld.Kč).
Zhruba 34 procent prostředků, což je asi 5,7 miliardy korun, je určeno na rozvoj městských a venkovských oblastí na regeneraci a revitalizaci brownfields, obnovu částí měst a infrastrukturu. O dotaci na dopravní terminály se ucházejí také třeba Semily, Turnov, Železný Brod nebo Mimoň.