Článek
Spodní úroveň mezonetového bytu tvoří společenská část. Architekti Lucie Roubalová a Martin Gaberle se rozhodli využít hlavní kvalitu podkroví, kterou je jeho výška, a obývací pokoj s velkou knihovnou otevřeli přes dvě původně oddělená podlaží. Hlavní obytný prostor tím získal více světla a velkorysosti díky odhalenému rozměru zkosených stěn.
Na obývací pokoj navazuje minimalisticky řešená kuchyně s ostrůvkem a jídelním stolem. Mezi nosné sloupy uprostřed architekti umístili promítací plátno. Původní nevyhovující dispozice byla zjednodušena i bez zásadních stavebních úprav vložením černého boxu ukrývajícího provozní zázemí a úložný prostor, který zároveň slouží jako schodiště do patra, kde se nachází ložnice a koupelna – ty jsou přes otevřený obytný prostor propojeny černou lávkou.
Součástí bytu o zastavěné ploše 141 m2 je také střešní terasa, na niž se vstupuje přímo z ložnice rozměrnými francouzskými okny.
Dámské podkroví s doteky industriálu
Celá realizace je charakteristická minimalistickou estetikou upřednostňující nekomplikované tvarosloví, jednoduchou barevnost a materiálovou střídmost. Černý box je z olejované dýhy, lamelová podlaha z přírodního dubu a obklad kuchyňské linky i obou koupelen tvoří terrazzo. Výrazný kontrast přinášejí bílé nátěry nábytku a stěn v kombinaci s černou na velké ploše boxu i u detailů na doplňcích v podobě klik, armatur atp.
Krov ze smrkového dřeva a ocelová konstrukce sloupů v obývacím pokoji jsou odhaleny v původní syrové podobě. Působivým solitérem je zde závěsné svítidlo Neverending Glory z ručně foukaného skla, umístěné v hlavním obytném prostoru, které jako by symbolizovalo leitmotiv celé realizace, při níž velkorysé formy minulosti byly uchopeny ryze současným způsobem.
Strohé linky osvětlení podtrhují geometrii prostoru a umožňují vyniknout závěsným solitérům z ručně foukaného skla, které jsou minimalistickou interpretací ikonických lustrů z pěti nejvýznamnějších světových koncertních sálů a divadel včetně milánské La Scaly, newyorské Metropolitní opery nebo pražského Stavovského divadla.
Celý interiér pocitově zatepluje dubová podlaha a v původní syrové podobě odhalený dřevěný krov.
Autor: Jana Polomová, www.modernibyt.cz