Hlavní obsah

Architekti by rádi zúžili pražskou magistrálu

Právo, Petr Janiš

Na magistrálu se nelze dívat jen očima dopravního odborníka – je třeba zkusit kreativně proměnit jednotlivé její části, a tak vlastně celek. Dopravě by měly stačit dva pruhy v každém směru.

Článek

Vyplynulo to ze čtvrtečního workshopu Centra pro středoevropskou architekturu. Svou představu, co s magistrálou mezi Holešovicemi a Nuslemi, zde prezentovala japonská architektka Eriko Watanabe z nizozemského studia Elastik a Mat.

Watanabe navrhla více přechodů pro chodce, chodníky široké alespoň 2,5 metru, stromořadí a především omezení jízdních pruhů na 2x2 s omezením rychlosti aut především nad Národním muzeem. Tudy by jezdila auta oběma směry a nebylo by potřeba žádných tunelů. Jen by se zastřešilo kolejiště hlavního nádraží, aby zde mohla vyrůst další kulturní budova.

„Nelze mluvit jen o dopravních systémech. Je třeba si uvědomovat, jak by magistrálu mohli využívat obyvatelé,“ uvedla Watanabe.

K její představě se přiklonil radní Prahy 1 Jiří Veselý (TOP09). Řekl, že magistrála by měla vést za muzeem ve dvakrát dvou pruzích. Starosta Prahy 1 Oldřich Lomecký (TOP 09) přitom nedávno mluvil o tom, že mezi Národním muzeem a Václavským náměstím bude muset magistrála zůstat z finančních důvodů.

Fenomenální cesta Prahou

Architekti Josef Pleskot a Jan Sedlák tvrdí, že magistrále jako severojižnímu spojení musí zůstat dopravní funkce. Pleskot dokonce odmítá termín magistrála, podle něho jde o fenomenální cestu Prahou. „Severojižní cesta musí být v první řadě společným prostorem, ne jen dopravním,“ řekl Pleskot. Ani podle Sedláka se na magistrálu nelze dívat jen jako na vřed. „Může to být velkorysý prostor města,“ uvedl Sedlák.

Martin Šubrt z Útvaru dopravního inženýrství Technické správy komunikací však upozornil na to, že omezení průjezdnosti magistrálou bude znamenat ucpání jiných ulic bez náhrady. Místostarosta Prahy 2 Václav Vondrášek (ODS) si však myslí, že utrpení, které individuální doprava obyvatelům metropole působí, by se mělo rovnoměrněji rozložit. „S dopravou je to jako s vodou. Když narazí na překážku, teče jinudy. Proteče toho tolik, kolik projde nejužším místem,“ poznamenal Vondrášek.

Alžběta Rejchrtová ze sdružení Občané postižení Severojižní magistrálou naznačila, že představy architektů neladí s reálným stavem věci. V Praze 4 se podle ní v blízkosti magistrály chystá 8 až 10 novostaveb s velkými parkovišti. Bude to znamenat až o 20 tisíc jízd denně více. Nyní po magistrále každý den jezdí dohromady v obou směrech asi 90 tisíc aut. Město se zatím k žádné akci nemá. Jeho oficiální argument zní, že je třeba nejprve dostavět tunel Blanka.

Výběr článků

Načítám