Článek
Automobilky v USA musí splnit 75 standardů bezpečnosti u samořídících aut, ale řada z nich je napsaná s předpokladem, že vůz je pod vedením řidiče-člověka a je ovládán tradičními prvky, jako jsou volant a pedály. Tyto prvky jsou ale u robotických taxíků zbytečné. Americký úřad pro bezpečnost na silnicích (NHTSA, National Highway Traffic Safety Administration) by tedy měl podle mnohých firem požadavky upravit.
Hlavním hlasem je společnost Waymo, která vyvíjí autonomní řízení pod záštitou korporace Alphabet, mateřské firmy Googlu. Není ale sama – General Motors, Ford, Honda nebo Lyft se shodují, že splňovat požadavky, které jsou stavěné tak, že za volantem sedí řidič a věnuje se řízení, nemá u autonomních vozů smysl.
Waymo už nyní došla trpělivost a tenhle problém chce od NHTSA řešit „promptně“. Zrušení požadavků na manuální ovládací prvky má také „umožnit včasný vývoj“ aut bez nich, říká firma.
Problémů je s autonomními vozidly dost a dost. Už legislativa ohledně pojištění a zodpovědnosti je velmi náročná. Teď se bude muset NHTSA vypořádat s dalšími problémy. Třeba jak testovat autonomní auta? Jak se budou provádět nárazové testy? Jak se bude zjišťovat kvalita jejich autonomních systémů? Na tyto otázky zatím nejsou odpovědi a úřad je musí nalézt dřív, než dá někomu povolení jezdit na silnicích bez současných regulativů.
Jenže jak Ford, tak General Motors v minulosti NHTSA řekly, že autonomní vozy zpočátku nebudou rozumět příkazům jako „najeď na náklaďák“ nebo „popojeď dva metry a zastav“. V autě s volantem banálně jednoduchá věc, ale pokud to autonomní vůz nezvládne, jak se má zbavit volantu?
Zároveň Ford říká, že jeho autonomní vůz „bude odpovědný za rozhodnutí kdy, kudy a jak je vhodné jet“ a že „nepředpokládá žádné ovládací rozhraní nad rámec způsobu zadání cíle cesty“. Podle odborníků by dát dohromady všechny nové normy mohlo trvat až do roku 2025.