Článek
Jednodenní kurz začíná pochopitelně teorií. V učebně nás sedí deset, žena jediná, jinak převažují muži středního věku. Petr Fulín, dvojnásobný mistr Evropy cestovních vozů (ETCC), který mostecký okruh zná dokonale, na projektoru prochází zatáčku po zatáčce a vysvětluje, kudy a jak jet.
Častou chybou totiž je, jak se ukáže odpoledne při praktických jízdách, že lidé bez nebo jen s malými zkušenostmi s jízdou na okruhu, nevyužívají celou šířku tratě a zbytečně se zpomalují. Ten půl metr až metr vám zkazí čistou stopu a o dost vás zpomalí.
Hned po dvouhodinové teorii se jde jezdit, ze začátku se ovšem zkouší slalom mezi kužely, vyhnutí se překážce s brzděním i bez něj a zastavení z vysoké rychlosti. Přijel jsem v Peugeotu 208 GTI ve speciální šedé metalíze, účastníci kurzu mají kromě jedné Octavie Combi sportovní auta - ostrou verzi Dodge Chargeru, Hondu S2000, Leon Cupra, BMW M3 (kabriolet!) nebo BMW 335i.
Vyhýbací manévr, nouzové brzdění...
Při vyhýbacím manévru je auto lépe ovladatelné i přes aktivované ABS, pokud povolíte brzdu a soustředíte se na vyhnutí překážce. Důležité je dívat se nikoliv na překážku, ale tam, kam chcete jet. Předtím je důležité maximální silou zašlápnout brzdový pedál. „Držíte volant zbytečně křečovitě s příliš velkou silou. To je častá chyba chlapů,” upozorňuje instruktor některé z účastníků kurzu.
Při prudkém brzdění s autem s manuální převodovkou pro co nejlepší zpomalení je dobré rychle podřazovat s vyšlápnutím spojky (5 - 4 - 3 atd.). Zpomalíte pomaleji. „Vy jste divočák,” chválí mě do vysílačky Fulín. Tak aspoň něco.
Hned první zatáčka mosteckého okruhu - šikana - dělá problémy všem účastníkům, autora tohoto článku nevyjímaje. Je to prostě těžká zatáčka, kde se vyplatí její „prodání”. To znamená, že ji nepojedete na limitu svém či auta, ale najedete pomalejší rychlostí, abyste v druhé navazující zatáčce byli rychlejší.
Celkem čtyři hodiny za volantem
Důležitá je plynulost a trpělivost. „Zpomal a zrychlíš,” opakuje několikrát Petr Fulín a je třeba mu dát zapravdu. Po prvních kolech na mosteckém okruhu, kde hodinu pilujeme trojici zatáček, následuje návrat do učeben a vysvětlení chyb. Poté krátká pauza a další dvě hodiny na okruhu.
Jezdí se dost a tréninkový den je to dost intenzivní. Není to úplně levné (10 285 korun), ale stojí to za to. Asi jediné, co nám vadilo, bylo, že Petr Fulín a jeho pomocný instruktor vás sledují na dálku a komentují vaši jízdu do vysílačky. Kdyby učitel seděl vedle vás, bylo by to ještě lepší.