Článek
Zakladatel firmy Soičiró Honda pocházel jako řada jiných úspěšných průmyslníků ze skromných poměrů, jeho otec měl jen malou kovárnu ve městě Hamamacu, 300 kilometrů jihozápadně od Tokia.
Technikou byl Soičiró fascinován už jako školák a v patnácti letech si v Tokiu sehnal práci v autoopravně. Postupně se vypracoval a po šesti letech odešel zpátky do rodného města, kde si v dubnu 1928 otevřel opravnu. Věnoval se i automobilovým soutěžím, po havárii v roce 1936 s nimi ale skončil.
Volný čas věnoval vynalézání a doplňoval si také technické vzdělání. Když přišel do továrny Toyota s pístními kroužky vlastní konstrukce, dočkal se nejprve příkrého odmítnutí. Honda to ale nevzdal a kontrakt nakonec získal.
Během druhé světové války Hondův podnik díky armádním zakázkám prosperoval, byl však poškozen bombami a poničilo ho i zemětřesení. Po válce firmu nakonec prodal Toyotě a vrátil se skoro na začátek kariéry, k jízdním kolům, která opravoval už v rodinné kovárně.
K bicyklům přimontoval pomocné motorky a první „motocykly“ Honda byly na světě. Na začátku 50. let začala firma vyrábět vlastní motory a pomalu se otvírala cesta ke slávě. V roce 1958, deset let po založení Honda Motor Company, se zrodil jeden z jejích nejslavnějších výrobků - moped Honda Cub.
Jednoduchý stroj s motorem o objemu 50 ccm se vyrábí dodnes, vzniklo ho přes sto milionů kusů. V mnoha anketách byl vyhlášen za nejlepší motocykl všech dob, zejména pro svou odolnost a spolehlivost.
Dobrou pověst mají i další motocykly Honda. K legendám se řadí Goldwing, jenž se poprvé objevil už v roce 1975 a který spíše než motocykl připomíná pojízdné křeslo. Ve výbavě tohoto mohutného stroje s téměř dvoulitrovým motorem obvykle nechybí rádio a ABS, satelitní navigace nebo airbagy.
Pro jinou kategorii motocyklistů je určena řada CBR. Sportovní motocykly, které bez problémů pokoří hranici 200 km/h, se vyrábějí v nejrůznějších kubaturách už od roku 1987. Velký úspěch slaví značka i se skútrem PCX.
Také automobily Honda, které firma začala vyrábět 15 let po založení, mají pověst spolehlivých vozů. K těm nejslavnějším patří Honda Civic - první se objevila v červenci 1972 (jezdil s ní například Josef Abrhám jako doktor Blažej v Nemocnici na kraji města) a nyní se vyrábí jedenáctá generace.
Honda Civic slaví 50 let. Patří k nejprodávanějším automobilům všech dob
Test Hondy Civic: Auto roku se vším všudy
Počet vyrobených civiků se blíží 30 milionům, což ho řadí mezi typy všech dob. Velmi úspěšná je i větší Honda Accord, první japonské auto vyráběné v USA (od roku 1982).
Accord se vyrábí dodnes a podobně jako u civiku opouští montážní linky už jedenáctá generace, ovšem v Evropě už firma model nenabízí. Jiný slavný model továrny Honda ale tak dlouhověký nebyl.
Malá sportovní dvoudveřová Honda CR-X, založená na modelu Civic, se vyráběla jen v letech 1983 až 1997, dodnes má ale po celém světě řadu fanoušků. Již desítky let se Honda prosazuje i segmentu SUV, kde je zastoupena zejména modely HR-V a CR-V.
Honda se vždy prezentovala také na závodní dráze, její závodní stroje si odnesly řadu vítězství. Vozy se značkou Honda už v 60. letech zvítězily ve dvou velkých cenách formule 1, pak ale společnost okruhy opustila.
Mezi nejrychlejší monoposty se Honda několikrát vrátila jako dodavatel motorů, nyní si ale dává pauzu. Výraznějších úspěchů firma dosáhla v jedné stopě. Jezdci na motocyklech Honda získali rekordních téměř sedm desítek titulů mistrů světa na okruzích.