Článek
Značka Abarth se v minulosti proslavila především úpravami malých městských modelů Fiat 500, z jejichž spalovacích motorů dokázala vyždímat úctyhodné výkony. V loňském roce však představila i svůj první elektromobil Abarth 500e, po kterém letos následoval větší Abarth 600e.
Naopak spalovací modely z nabídky pomalu stahuje, po šestnácti letech byla v srpnu letošního roku ukončena výroba modelu Abarth 595 a nedlouho poté následoval i Abarth 695. Nových modelů se spalovacími motory se přitom od značky Abarth nejspíš nedočkáme, jak uvedl Gaetano Thorel, evropský šéf značek Fiat a Abarth, v rozhovoru pro Autocar.
Důvodem jsou přitom nejen stále přísnější emisní limity, ale také emisní daně, které se platí v celé řadě evropských států. A vlastnictví malého sportovního automobilu tak umí pořádně prodražit.
Nový Abarth 75° Anniversario oslavuje významné výročí i spalovací motory
„Pokud vyrobíte sportovní hatch se spalovacím motorem, který vypouští 180 g CO2 na km, a jste v Itálii, musíte každý rok zaplatit silniční daň ve výši 1000 až 2000 eur,“ uvedl Thorel. V přepočtu se jedná o částky kolem 25 300 Kč až 50 600 Kč.
„Je to spravedlivé, když mohu zákazníkům nabídnout elektrický sportovní hatch, který se chová stejně, má stejnou úroveň požitku a rovnocenný výkon? A to vše za stejnou cenu? Myslím, že je lepší nabízet elektromobily.“
Šéf tradičních italských značek poté vyloučil, že by se Abarth pustil do úprav hybirdního modelu Fiat 500 Ibrida, jehož výroba by měla začít v roce 2026, neboť jeho mikrohybridní spalovací motor by nedovolil dosáhnout takového výkonu, jaký by si model s označením Abarth zasloužil.
SUV v roce 2027?
Také vyloučil možnost, že by značka Abarth postavila svůj zcela vlastní model, podobně jako například francouzská značka Alpine. Abarth má totiž zůstat věrný kořenům, kdy zakladatel Carlo Abarth začínal tím, že z běžného silničního vozu získal lepší výkon, dynamiku, ovladatelnost i zvuk.
Thorel ovšem naznačil, že by se příštím modelem značky klidně mohlo stát i SUV. V tomto případě se spekuluje o modelu Fiat očekávaném v roce 2027, který by se v nabídce zařadil nad nedávno představený model Grande Panda.
„Podle mě může být Abarth vyvinut na základě čehokoli, pokud to má DNA Abarthu,“ dodal Gaetano Thorel.