Hlavní obsah

Změní váš pohled na elektromobily? Nejrychlejší česká nabíječka bude u Berouna

Je sedmkrát rychlejší než rychlonabíječky, které jsou v Česku běžné. Stane se součástí celoevropské sítě supernabíječek, která má čítat 400 míst. Řeč je o nabíječce značky IONITY, která umí dát až 350 kW nabíjecího výkonu.

Foto: IONITY, ČTK

Dodavatel rychlonabíjecích stanic IONITY vstoupí do Česka. V druhé polovině září otevře na čerpací stanici OMV v Berouně (na snímku) nejrychlejší nabíječku pro auta v tuzemsku. V příštím roce přibudou další dvě.

Článek

Dodavatel rychlonabíjecích stanic IONITY vstoupí do Česka. V druhé polovině září otevře na čerpací stanici OMV v Berouně nejrychlejší rychlonabíječku pro auta v tuzemsku (bude mít čtyři stojany). V příštím roce přibudou další dvě. Firma to oznámila v tiskové zprávě.

Každá ze čtyř letos v Berouně nainstalovaných jednotek bude schopná nabíjet elektromobily s využitím výkonu až 350 kW, a to pomocí standardizovaného konektoru CCS2. Stávající rychlonabíječky v Česku většinou disponují výkonem do 50 kW.

Nabíjení u Berouna nebude zdarma, nýbrž za paušální poplatek 205 Kč, a to bez ohledu na dobu nabíjení, kapacitu baterie vozu či množství dobitých kilowatthodin.

Společný projekt velkých automobilek

IONITY je společný projekt koncernů BMW, Daimler, Ford a Volkswagen, za nějž se účastní Audi a Porsche. S řetězcem pump OMV již IONITY spolupracuje v Rakousku. Novou nabíjecí stanicí v ČR pokračuje ve svém plánu vybudovat do konce roku 2020 v Evropě až 400 nabíjecích lokalit.

Foto: Mercedes-Benz

Tato kombinovaná zásuvka CCS Combo2, zde na Mercedesu EQC, umožňuje připojení jak konektoru Mennekes pro 22kW nabíjení, tak i CCS2 pro rychlonabíjení. Při něm dvěma velkými piny dole proudí stejnosměrný proud.

Na stanicích IONITY lze velmi rychle nabíjet všechna vozidla, která podporují rychlonabíjení a používají konektor CCS (Combined Charging System, česky Kombinovaný nabíjecí systém), což je nejpoužívanější evropský standard.

Stanice si díky chytré komunikaci s elektromobilem sama zjistí maximální možný nabíjecí výkon vozu a optimalizuje proces tak, aby byl co možná nejrychlejší. Doba nabití baterie závisí na její kapacitě a také na maximálním možném dobíjecím výkonu auta. Reálně lze již nyní dosáhnout u mnoha vozů dobití na 80 procent kapacity během přibližně 30 minut. Plný potenciál dobíječek IONITY ale využije až chystaná nová generace elektromobilů.

V Česku již stovky nabíječek

V Česku je celkem zhruba 400 nabíjecích stanic od různých provozovatelů. Nejrozšířenější je síť ČEZu, která má aktuálně 169 stanic. Ministerstvo dopravy chce během příštích čtyř let podpořit z operačního programu Doprava vybudování okolo 500 dalších rychlodobíjecích stanic po celé ČR.

Foto: Marek Bednář, Novinky

Rychlonabíječka elektromobilů, nabíjecí konektor CCS (Ilustrační foto)

ČEZ také připravuje výstavbu vlastních vysokovýkonných nabíjecích stanic; slibuje výkon 150 kW. Mají postupně přebírat roli infrastruktury pro rychlé dobití na hlavních silničních tazích a ve městech.

Nemá pro ně být problém zajistit během 15 až 20 minut dobití i u vozidel s většími akumulátory, a to jak s napětím 400 V, tak i 800 V, které budou postupně přicházet na trh. První dobíjecí stanice tohoto typu v síti ČEZ bude již brzy v pilotním režimu zprovozněna v Duhové ulici v Praze Michli, poblíž začátku dálnice D1.

Související témata:

Výběr článků

Načítám