Článek
Titul nejrychlejšího silničního auta na světě aktuálně drží Koenigsegg Agera RS s rychlostí 444,6 km/h. Brzy ale má být tato meta překonána, a to dost výrazně – a nikým jiným než opět automobilkou Koenigsegg.
V Ženevě bylo představeno náčiní, které k tomu pomůže – novinka jménem Jesko, pojmenovaná po Jeskovi von Koenigseggovi, otci zakladatele automobilky Christiana. Superlativů je kolem něj tolik, že jeden neví, kde začít.

Koenigsegg Jesko na ženevském autosalonu 2019
Jesko není hybridní jako Regera, je nástupcem Agery RS a zvyšuje laťku jak u výkonů, tak i u komfortu. V kabině najdete kůži, alcantaru i elektrické ovládání sedaček, volantu a pedálů. Upraveno bylo i otvírání dveří – nyní vyjíždějí výš, abyste je neodřeli o obrubník.
Na Jesku, stojícím na výstavní ploše, nejvíc upoutá pozornost gigantické zadní křídlo. Pokud vás napadlo, že zrovna ono k rychlostnímu rekordu moc nepomůže, máte pravdu – tahle verze je určena spíš na závodní okruhy. Její karoserie generuje přítlak až 1400 kg. Pro srovnání – celé auto má pohotovostní hmotnost 1420 kg.

Třebaže má být Jesko nejrychlejší na světě, uvnitř je komfortní.
Budete-li chtít dosahovat co nejvyšších rychlostí, je třeba objednat verzi Jesko 300 – podle mety 300 mil za hodinu, tedy 483 km/h, kterou má překonat. Ta bude mít menší křídlo, a tedy i menší aerodynamický odpor, a tak se na takovou rychlost dokáže dostat.
Stejný bude motor – vidlicový osmiválec o objemu pěti litrů, který při provozu na palivo E85 (85 % bioetanolu, 15 % benzínu) podává výkon 1600 koní a točivý moment 1500 Nm. Když E85 nebude k mání, lze natankovat i normální benzín, ovšem elektronika přiškrtí motor na 1280 koní.
Turbodmychadla jsou obrovská; aby byla eliminována prodleva po sešlápnutí plynu, tedy tzv. turbolag, vyvinul Koenigsegg systém, který na kompresor „vystřelí” dávku stlačeného vzduchu ze zásobníku a tak ho roztočí dřív než výfukové plyny.

Volič vypadá normálně, ale převodovka je inovativní.
O přenos síly na kola se stará převodovka, která má devět rychlostí a sedm spojek. Je označena LST (Light Speed Transmission) a může přeskakovat libovolný počet převodových stupňů.
Jinými slovy, při zadupnutí plynu do podlahy dokáže ihned přeskočit třeba z devítky na čtyřku. A kromě toho také váží jen 90 kg a je o půlku kratší než starší sedmikvalt Koenigseggu.

Koenigsegg Jesko
Máte o Jesko zájem? Pospěšte si, protože firma plánuje vyrobit jen 125 kusů. Podle dostupných informací je má prodávat za cenu od 3 milionů dolarů, tedy 68,5 milionu korun.