Článek
Britští výzkumníci ve studii, o níž informoval web novin The Guardian, porovnávali rozdíly mezi pohlavími v počtu a druhu zranění při dopravních nehodách. Zjišťovali také, zda se liší pravděpodobnost u žen a mužů, že po nehodě uváznou v autě.
Inspirovala je k tomu kniha „Neviditelné ženy“ od Caroline Criadové Perezové. Britská spisovatelka v ní uvedla, že ženy při autonehodách častěji utrpí vážné zranění, protože figuríny pro crashtesty byly vytvořené podle „průměrného muže“.
Tim Nutbeam, který pracuje na urgentním příjmu v Plymouthu, a jeho kolegové proto analyzovali údaje 70 027 pacientů přijatých do velkých traumatologických center a jednotek ve Spojeném království v období od ledna 2012 do prosince 2019.
Honda a DS bodují, Dacia opět ztrácí, ukazují nové nárazové testy
Zjistili, že muži se častěji stávali účastníky vážných nehod a vyžadovali hospitalizaci. Ovšem zatímco 9 % mužů uvázlo v havarovaném vozidle, u žen to bylo 16 %. Jak se liší absolutní čísla, však noviny neuvádějí.
Ženy také utrpěly více poranění kyčlí a páteře. U mužů pak bylo častější poranění hlavy, obličeje, hrudníku a končetin. Výsledky studie publikovali v odborném časopise BMJ Open.
Jedním z možných vysvětlení, proč ženy častěji uváznou v havarovaném vozidle, může být povaha jejich zranění, kvůli kterým je pro ně těžší se z auta vyprostit. „Ženy mají například mnohem častěji poraněnou pánev. Je těžší se sám dostat z auta, pokud ji máte zlomenou,“ uvedla anestezioložka Lauren Weekesová, která se na studii podílela.
Nissan vyvíjí chytřejší systém předcházení nehodám, vypořádá se s nepředvídatelnými situacemi
Svůj podíl na tom mohou mít i rozdíly ve způsobu jízdy mužů a žen. Výzkumníci u mužů zaznamenali více čelních srážek. Častěji podle nich také sedí na místě řidiče, a proto je u nich větší pravděpodobnost, že se zraní nárazem do volantu nebo do airbagu. Řidičky zase mají větší tendenci posunout své sedadlo blíže k volantu, což může přispět k tomu, že ve vozidle zůstanou po nehodě uvězněné.
Příčinou jsou ale pravděpodobně i fyzické rozdíly mezi muži a ženami, se kterými se při crashtestech nepočítá. Podle Weekesové se při testovacích modelech používají figuríny, které svou anatomií připomínají spíše „12letou dívku před pubertou než dospělou ženu“. Ve skutečnosti je ale ženská postava plnější, což znamená, že svou pánví pravděpodobně sedí blíže ke dveřím než muž, uvedla lékařka.
Criadová Perezová doufá, že studie zvýší tlak na regulační orgány, aby se touto problematikou vážně zabývaly. Výzkum by podle jeho autorů mohl přispět k vylepšení konstrukce i bezpečnosti automobilů. Zesiluje také volání po tom, aby výrobci vozů používali biologicky přesnější figuríny pro testovací nehody vozů.