Článek
Jméno manažera Carla Hahna není dnes tolik známé, ovšem tento rodák ze Saské Kamenice měl zásadní vliv na automobilový svět v Evropě i Spojených státech. Byl to totiž právě on, kdo dostal Volkswagen do Severní Ameriky a kdo rozhodl o tom, že koncern VW vstoupí do mladoboleslavské Škodovky.
Hahn, narozený 1. července 1926, přežil druhou světovou válku nezraněn jako vojín a po ní studoval ekonomii a politické vědy. V roce 1952 získal doktorát v Bernu a o dva roky později nastoupil k Volkswagenu jako asistent generálního ředitele Heinricha Nordhoffa.
V roce 1959 odcestoval do Spojených států, kde měl založit americkou divizi značky. Tu vedl do roku 1964 a povědomí o značce šířil osobně - jezdil po zemi v „busíku“ T1 a svým charismatem přesvědčoval Američany o životě „po volkswagenovsku“, jak napsala Andrea Hiottová ve své knize věnované nejslavnějšímu volkswagenu historie přezdívanému „Brouk“.
Volkswagen slibuje kvalitativní ofenzivu, plánuje elektrický golf i tiguan
V době, kdy americké automobilky každoročně obměňovaly své vozy, aby udržely zákazníky, Hahn přišel se strategií, že se auto mění jen tehdy, když to bude mít nějaký benefit pro zákazníky. A byl úspěšný - VW Typ 1 se stal součástí americké kultury a dnes si např. hnutí hippies nedovedeme bez volkswagenů představit.
V roce 1964 se vrátil do Wolfsburgu poté, co byl zvolen do představenstva, a vedl oddělení prodejů. O devět let později při restrukturalizaci o své místo přišel a nastoupil ke gumárenskému gigantu Continental. V roce 1982 však opět přestupuje k Volkswagenu jako nový předseda představenstva.
Španělskou automobilku Seat, původně firmu, která licenčně vyráběla fiaty, koncern Volkswagen koupil pod jeho vedením v roce 1986. O čtyři roky později začínají jednání o tom pro nás nejdůležitějším - majetkovém a technologickém vstupu do mladoboleslavské Škodovky.
Hahn spolu s Volkhardem Köhlerem, ředitelem koncernu VW pro zahraniční spolupráci, se prvně setkali s ministrem zahraničního obchodu Slavomírem Stračárem v únoru 1990. V březnu už přijeli do Mladé Boleslavi a začala jednání.
V červnu téhož roku česká vláda oslovila osm automobilek, z toho čtyři včetně Volkswagenu předkládají nabídku. Volkswagen respektoval přání české strany rozvíjet značku Škoda s vlastním vývojem a pokračovat ve výrobě favoritů a formanů, a navíc přidal velkorysý plán investic.
Vláda tedy rozhodla pro něj a 28. března 1991 Hahn spolu s ministrem obchodu Janem Vrbou podepisují smlouvu o vytvoření společného podniku. 16. dubna 1991 se Škoda začleňuje po bok Volkswagenu, Audi a Seatu jako čtvrtá značka koncernu.
Koncem roku 1992 Hahn předal žezlo vedení společnosti Ferdinandu Piëchovi, ještě pět let však zůstal v dozorčí radě. V důchodu se věnoval dobročinnosti, spolupracoval s řadou nadací a založil vlastní Nadaci Carla a Marisy Hahnových, která se věnovala vzdělání nejmenších dětí.
Prof. Dr. Carl Horst Hahn zemřel 14. ledna ve věku 96 let ve Wolfsburgu.