Hlavní obsah

Závodní trať zakázala vjezd elektromobilům, důvodem je bezpečnost

Elektromobily nabízejí kromě tichého a lokálně bezemisního svezení i působivé zrychlení, ve světě ale pomalu začínají ubývat místa, kde by ho mohly legálně předvést. Vjezd jim nedávno zakázala i první trať v Austrálii.

Foto: Rimac

Rimac Nevera patří k nejlépe zrychlujícím elektromobilům na trhu.

Článek

S nástupem elektromobilů značky Tesla sociální sítě zaplavila videa, ve kterých na první pohled nenápadné elektrické sedany porážely ve sprintu nadupané sportovní vozy. Od té doby se mnohé změnilo, elektrické vozy však ve zrychlení stále obtížně hledají konkurenci, což platí zejména u sportovních modelů, které atakují hranici 100 km/h pod 2 sekundy.

Zodpovědní řidiči přitom poměřují své síly při akceleraci na tzv. drag stripech, tedy rovinkách s délkou okolo 1/4 míle (cca 402 metrů), které jsou vybaveny startovacím zařízením a přesnou časomírou. Ve světě ale začínají přibývat místa, kde provozovatelé nechtějí řidiče elektromobilů na své tratě pouštět.

Jedním z posledních je trať Willowbank Raceway v Austrálii, která v tiskové zprávě oznámila, že s okamžitou platností zakazuje vjezd silničních plně elektrických vozů z důvodu obav o bezpečnost, jak uvedl australský web Drive. Hybridy však mají vjezd stále povolený.

Modernizované Porsche Taycan představeno, Turbo S je historicky nejvýkonnějším modelem značky

AutoMoto

Provozovatelé okruhu své rozhodnutí zdůvodňují několika pochopitelnými obavami. Jde například o riziko úniku toxických a hořlavých plynů v případě nehody vozu a poškození baterie. Komplikací také může být nemožnost otevřít některé vozy po nehodě kvůli zapuštěným klikám či nejistota záchranářů, zda karoserie vozu není při zásahu stále pod proudem. Například vyproštění řidiče v bezvědomí by tak bylo velké riziko pro všechny.

Mezi důvody je však i specifický postup pro hašení elektromobilů (jako je ponoření vozu do nádrže s vodou), na který není trať vybavena, nebo nemožnost jednoduchého odtažení vozidla v momentě, kdy je odpojené od zdroje. Vozy totiž nemají převodovku a pro odtah je potřeba s nimi manipulovat, což opět vyvolává obavy ohledně bezpečnosti.

Rozhodnutí vzbudilo mezi návštěvníky okruhu vášně. Zastánci spalovacích motorů oslavují „konec závodění na elektrospotřebičích“, fanoušci elektromobilů pak rozhodnutí přičítají nátlaku ze strany majitelů spalovacích sportovních vozů, kteří byli pokořeni elektromobily.

Pravdou však je, že australská závodní trať není jediným místem, kde elektromobily dojezdily. K podobnému kroku se již v uplynulých letech rozhodly i jiné závodní tratě jako Summit Point v Západní Virginii nebo Anglesey Circuit ve Walesu.

Rimac staví okruhovou bestii, má pokořit i vozy formule 1

AutoMoto
Související témata:
Závodní okruhy

Výběr článků

Načítám