Článek
Utopený automobil představuje velký problém. Po jeho vylovení nebo opadnutí vody rozhodně nestačí pouze odbahnění, vyčištění a vysušení. Už dopředu se připravte na vysoké finanční náklady a počítejte i s neustálou hrozbou pozdějšího kolapsu elektroniky, varují odborníci.
Obecně platí, že čím modernější automobil vlastníte, tím méně ho vlastními silami dokážete uvést do původního stavu.
Hlavně nestartovat!
To, jak bude obtížné automobil zprovoznit, záleží především na výšce vody - čím výše sahala, tím hůře pro opětovné zprovoznění. Platí hlavní zásada - automobil nestartovat dokud zcela nevyschne, protože jinak zkrat zničí elektroinstalaci a nevratně se může poškodit i motor.
V motoru se mohou nacházet zbytky bahna, kalu, vody a po nastartování by mohlo dojít k daleko větší škodě, než jakou způsobila samotná povodeň. Ve válcích motoru je totiž pravděpodobně také voda, takže i pouhé protočení startérem může motor ještě více poškodit. Navíc může dojít ke zkratu a tím pádem i totálnímu zničení řídící jednotky.
Bylo vaše auto zatopené celé až po střechu? Pokud ano, nemá smysl jej opravovat. „Autorizovaný servis sice dokáže opravit všechno, ale pokud bylo auto zatopené celé, tak se to nevyplatí v žádném případě. Mechanici by při snaze uvést vše do původního stavu museli v podstatě postavit nové auto,“ řekl Martin Kulhánek z pražského servisu Auto Jarov. Pokud byl automobil zatopen po spodní hranu oken, debata o jeho záchraně už smysl má. Ale i tady je potřeba pečlivě počítat, zda se oprava vůbec vyplatí.
„Při zatopení auta to vždy nejvíce odnese elektronika. Po vysušení vozu se může zdát, že k žádnému poškození nedošlo, ale postupem času se začnou projevovat závady, které mohou zásadně ovlivnit bezpečnost vozu. To se týká hlavně systémů pro stabilitu podvozku,“ varuje Radek Pečenka, vedoucí servisu Škoda AB Auto Brejla.
Do servisu nejezděte se zatopeným autem po vlastní ose
Vedle odbahnění a vyčištění motorového prostoru je nezbytně nutné provést i výměnu všech zasažených dílů. Pokud se voda dostane do motoru, je nutné jej i společně s převodovkou kompletně rozebrat, vyčistit tlakovou myčkou a zpětně ošetřit proti korozi. Bezpodmínečně nutné je vyměnit všechny náplně a filtry. Vyměnit by se měl dokonce i olej v převodovce.
S autem zbytečně nemanipulujte, i když pod vodou byla jenom kola. Do ložisek se totiž mohl dostat písek a jiné nečistoty, takže hrozí jejich zadření. Bahno způsobuje kolaps brzdového systému. Je proto potřeba nechat zkontrolovat všechny díly, které přišly do kontaktu s vodou - především brzdové třmeny, brzdové destičky, ložiska kol, klouby a hřídele.
Servis interiéru není z technologického hlediska tolik náročný jako v případě zatopených mechanických částí vozu. Nejprve je třeba udělat první hrubé vyčištění kabiny a pak nechat auto kompletně vyschnout. Teprve poté je možné přistoupit k dalšímu čištění - už za pomoci chemických přípravků.
Silně znečištěné čalouněné části je možné vyčistit teplou vodou a speciální chemií. Pokud to nejde, je jedinou možnou variantou výměna. Počítejte s tím, že jemné částice bláta a písku budou všude - pod palubní deskou, pod koberci, ve všech záhybech vzduchotechniky a třeba i v navijácích bezpečnostních pásů.
Oprava klidně za stovky tisíc korun
I po letech se vám proto může stát, že se interiérem bude linout zápach bahna. Silně zabahněné sedačky a čalounění je proto lepší rovnou vyhodit. Opět je nutné položit si otázku, zda se vyplatí oprava. U více zatopených automobilů je totiž často lepší variantou jejich sešrotování.
Pokud voda a bahno výrazně zaplavily automobil, může případná oprava přijít i na desítky tisíc korun. Platí, že oprava starších vozů není tak nákladná; pokud jde o moderní, drahý automobil s množstvím elektroniky, a je-li zaplavení celkové, počítají se poplatky za vyčištění a opravy ve stovkách tisíc korun a v některých případech je lepší takové auto neopravovat a raději nechat sešrotovat.