Hlavní obsah

Zatmavená skla můžete mít i vepředu, důležitá je propustnost

Novinky, Martin Žemlička

Motoristy čekají od jara přísnější kontroly tmavých fólií na předních bočních sklech. Neznamená to ovšem, že by nebylo možné nechat si zatmavit skla u automobilu. Jenom je potřeba v případě předních bočních skel a čelního skla dodržovat propustnost danou zákonem. V opačném případě hrozí řidiči sankce.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Článek

Majitelům aut s neprůhlednými skly doteď v Česku nic moc nehrozilo. Od jara ovšem budou Stanice technické kontroly (STK) zkoumat, zda nejsou boční přední skla a přední sklo příliš zatmavená. Při nižší propustnosti je takové auto nezpůsobilé provozu a majitel musí v předepsané lhůtě fólie odstranit. „Postih za malou propustnost je již dnes v zákoně o silničním provozu. Pokud vozidlo neodpovídá schválenému technickému stavu, jedná se o přestupek,“ uvedl na dotaz Novinek Martin Novák z tiskového oddělení Ministerstva dopravy.

Novela vyhlášky o technických prohlídkách a měření emisí, kterou s platností od května chystá ministerstvo dopravy, však bude kontrolovat propustnost oken v mnohem větší míře. „Vyhláška prošla meziresortem a připomínkovým řízením, nyní se čeká na schválení předpisu legislativní radou vlády. Pokud se tak stane, předpokládáme její účinnost během prvního kvartálu tohoto roku,“ dodal Novák.

Fólie musí mít atest

Není ovšem pravda, že by skla na autě nemohla být zatmavená, což lze nyní zaslechnout mezi motoristy. „Hojně přibývá zákazníků, kteří chtějí odstranit fólie z předních bočních oken právě kvůli hysterii okolo policejních kontrol,“ uvedl pro Novinky.cz David Šístek, který se instalací autofólií dlouhodobě zabývá.

Častou chybou je instalování fólií s příliš malou propustností u předních oken (v případě zadních oken a skel pátých dveří mohou být jakkoli zatmavená, zákon to neupravuje). Shodují se na tom firmy, které se instalací fólií zabývají. „Poslední dobou se ale struktura zákazníků mění. Přibývá těch konzervativnějších, kteří chtějí hlavně zvýšit komfort cestování ve vozidle nebo chtějí uchránit děti na zadních sedačkách před přímým sluncem,“ dodal Šístek. Zároveň prý přibývá zákazníků, kteří raději volí světlejší fólie.

Jak poznat kvalitní firmu pro instalaci fólie? „Každé instalační středisko by mělo být schopno doložit, že je odborně proškoleno pro tuto činnost. Samozřejmě by mělo mít středisko k dispozici pro zákazníka platné Rozhodnutí MDČR o schválení technické způsobilosti, které obsahuje ATEST 8 SD. Ten vydá Ministerstvo dopravy na základě žádosti dodavatele,“ upozornil David Šístek.

Proč mít na autě zatmavená skla

Zatmavená skla mají několik výhod – zabraňují pronikání slunce a UV záření do interiéru, což chrání nejenom posádku, ale i čalounění nebo plasty (pomaleji blednou). Posádka má také více soukromí a při nehodě se sklo nevysype (při rozbití skla zůstávají střepy nalepeny na fólii). Fólie představují i částečnou ochranu před rozbitím oken; zlodějům to ztíží práci, pokud se ale vyzbrojí těžkou kovovou či dřevěnou tyčí, stejně sklo nakonec rozmlátí.

Také v případě autofólií je dobré nešetřit a nechat si nalepit kvalitní výrobek s homologací, který nejenom lépe ochrání, ale i déle vydrží. Důležité je i nechat fólii instalovat zkušenou firmou, která fólii dotáhne až k okrajům okna. Cena za instalaci pro osobní automobil se pohybuje kolem čtyř tisíc korun a trvá asi dvě hodiny. Samozřejmostí je homologační štítek na každé sklo opatřené fólií.

Co říká vyhláška o tónování skel
Na předních bočních sklech sloužících k výhledu řidiče musí celková propustnost dosahovat nejméně 70 procent.
Propustnost světla čelního skla musí být minimálně 75 procent.
Skla za řidičem nejsou limitována propustností světla, ale fólie na zadním skle nesmí zakrývat třetí brzdovou svítilnu.
Za příliš tmavé fólie mohou policisté řidiči zakázat další jízdu.
Pokud závadu na místě šofér neodstraní, mohou mu odstavit vozidlo.
Za porušení hrozí řidiči bloková pokuta do 5000 korun. Ve správním řízení za propustnost nižší než 20 procent může pokuta být od pěti do 10 tisíc Kč nebo zákaz řízení na šest až 12 měsíců.
Související témata:

Výběr článků

Načítám