Článek
Škoda s interním kódem 742 se vyvíjela od konce šedesátých let. Ve hře byla různá řešení. Vznikly prototypy od Giugiara a nástupce Škody 1000 MB a 100 měl vzniknout v karosářských verzích sedan a kombi.
Od koncepce „vše vzadu“ se v té době již ustupovalo a tehdejší auta této velikosti měla často motor vpředu a poháněnou přední nápravu. Ale žádný z návrhů skrytých pod označením 720 (Ital Design) a 740 (ve spolupráci s NDR) nakonec realizován nebyl. Zejména z politických, ale i ekonomických důvodů. A to například model 720 byl kompletně hotový a připravený pro sériovou výrobu.

Škoda 720 - prototyp z roku 1969

Škoda 105/120
Podle vedoucího archivu mladoboleslavské automobilky Lukáše Nachtmanna vzniklo na 15 funkčních prototypů, a to včetně karoserie kombi. Jenže té se nikdy modelová řada 105/120 nedočkala. Zato vznikla verze kupé, nejprve pod názvem Garde, později Rapid. A neoficiálně vznikaly i vozy typu kabrio, ale to už historii o dost předbíháme.
Původní Škoda 105/120 se měla představit již v roce 1974, náběh ale byl zpožděn. Samotný vývoj vozidla trval čtyři roky. Poslední škodovka s pohonem zadních kol si vyžádala novou lisovnu a lakovnu. Samotná technologie lakování pak bez výraznějších změn „přežila“ i do doby favorita a felicie.

Škoda 105/120
Nejlevnější provedení za 22 průměrných platů
Tvar nového modelu se inspiroval Giugiarovým návrhem, ale i tak jeho hranaté tvary mnoho krásy nepobraly. Verze s kulatými světlomety byla podle nás hezčí než jednodílné provedení, představené po velkém faceliftu v roce 1983.
Ale nyní, kdy jsou všechna auta zakulacená, vypadá stopětka nebo stodvacítka o to zajímavěji. A v době jejího vzniku nikdo ze zákazníků vnější design neřešil – byl rád, že po pěti letech čekání (což bylo nejčastější) na něj nová škodovka vůbec v autosalonu nebo v Mototechně vyzbyla.

Škoda 125 L z roku 1989 v muzeu Škoda Auto v Mladé Boleslavi
A levná úplně nebyla, už základní provedení v roce 1976 stálo 56 tisíc korun, což tehdy bylo 22 průměrných platů. V dnešní době si auto velikosti fabie koupíte za osm průměrných platů, a pokud si vezmete skladový kus, můžete si ho odvézt ještě týž den.

Škoda 105/120
V nabídce pro Škodu 105/120 bylo celkem šest výbavových stupňů a další byly vyhrazeny pro západní trhy. Dobře se popisovaný model prodával ve Velké Británii, kde na něj sice vznikla a kolovala řada vtipů, prodeje ale nebyly malé.
Například v roce 1977 se v Británii prodalo celkem 9936 škodovek, takže pro Mladoboleslavské šlo o jeden z největších zahraničních trhů. Mezi další velká odbytiště patřila Jugoslávie, Polsko, NDR, Maďarsko, Holandsko či západní Německo.

Škoda 105/120 - průhledová kresba od Václava Krále
Pro ilustraci: v roce 1979 Motokov zprostředkoval v zahraničí prodej 82 519 škodovek, nejčastějším typem bylo provedení 120 L. Typické problémy socialistického zřízení dokládá fakt, že pro západní trhy byl o rok později problém dodávat požadované barevné kombinace. Bílou tehdy nikdo nechtěl a tak se nechtěné provedení ve větší míře dodávalo k československým zákazníkům.
Základní technické parametry modelové řady 742 | |||
---|---|---|---|
Modelová řada | 105 S, L a GL | 120 L | 120 L, GLS |
Zdvihový objem [ccm] | 1046 | 1174 | 1174 |
Vrtání x zdvih [mm] | 68x72 | 72x72 | 72x72 |
Kompresní poměr | 8,5 | 8,5 | 9,5 |
Max. výkon [kW/k při otáčkách] | 33,9/46/4800 | 38,3/52/5000 | 42,7/58/5200 |
Max. točivý moment [Nm] | 74,5/3000 | 85,2/3000 | 90,2/3250 |
Pohotovostní hmotnost [kg] | 855 - 890 | 875 | 885-890 |
Užitečná hmotnost [kg] | 400 | 400 | 400 |
Maximální rychlost [km/h] | 130 | 140 | 150 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 23 | 19 | 17 |
Spotřeba při 90 km/h [l/100 km] | 6,6 | 6,4 | 6,4 |
Zdroj: AZNP |
Nová škodovka byla technicky pouze evolucí původního „embéčka”, respektive řady 100 a 110. Měla vyšší výkon a na první pohled vypadala mohutněji než zmiňovaná škodovka, na délku se ale oba modely lišily o pouhých 5 mm a rozvor náprav měly zcela totožný. Škoda 105/120 měří na délku 4160 mm, je široká 1610 mm a vysoká rovných 1400 mm. Rozvor náprav činí 2,4 metru. Pro srovnání: „stovka” je dlouhá 4155 mm, široká 1620 mm a vysoká 1380 mm.

Škoda 105/120
Pro plnění nových bezpečnostních požadavků se palivová nádrž o objemu 38 litrů (při 5 l zbývajícího paliva blikla rezerva) přesunula dozadu. Další podstatnou změnou byla instalace kapalinového chlazení, jehož nádoba měla nebývale velkou kapacitu - 11,5 litrů (obvyklé množství činí zhruba 4 litry).
Kapalina dlouhým vedením protékala zepředu dozadu k motoru a vzhledem k málo spolehlivému termostatu to bylo zejména v kopcovitém terénu a za horkých letních dnů zdrojem mnoha problémů. To pak u silnic postávaly stopětky či stodvacítky, které se v horkém počasí „uvařily”.
Pohon zadních kol, navíc zatížených vzadu umístěným motorem skrýval kouzlo při jízdě na zasněžených silnicích. Na uklouzaném kopci v horách, kde ostatní auta jen zoufale protáčela přední kola, „stodváca” srdnatě šplhala vzhůru.

Škoda 720 - prototyp
Jízdní vlastnosti před velkou modernizací v roce 1983 bojovaly na mokrém či zasněženém povrchu s přetáčivostí, po zvětšení rozchodu kol z 1350 na 1390 vpředu a z 1270 na 1300 vzadu se jízdní vlastnosti zlepšily. Přibyla i pětistupňová přímo řazená převodovka nebo hřebenové řízení.
Řízení je samozřejmě bez posilovače, první kusy neměly dokonce ani posilovač brzd (silnější verze jej ale měly vždy). Vzadu byly u všech verzí bubnové brzdy, průměr předních kotoučů činil 252,5 mm.
Komfortní výbava: Škoda 105 S (Standard) |
---|
- jeden pár kruhových halogenových světlometů |
- maska chladiče i karoserie bez lesklých lišt |
- u předních sedaček nelze seřídit jejich sklon |
- zadní okna nejdou stahovat |
- kožená poutka místo dveřních madel |
Škoda 105 L (De Luxe) |
- dvoupolohové nastavení světlometů |
- ozdobné lišty na masce chladiče a na karoserii |
- kruhové "budíky" |
- souvislé pokrytí podlahy kobercem |
- nastavení sklonu předních opěradel až do lůžkové úpravy |
- loketní opěrky u všech dveří, všechna okenní skla jdou stáhnout |
- ve výplni zadních dveří jsou popelníky |
Zavazadlový prostor má celkem 400 litrů, přičemž 280 litrů se nachází vpředu pod kapotou, výklopnou za charakteristického kovového křupnutí zleva doprava. Dalších 120 litrů najdete za zadními sedadly. U
Užitečná hmotnost činila rovných 400 kilogramů, což bylo tak akorát na rodinnou dovolenou v Jugoslávii, kdy auto muselo kromě dvou dospělých a dvou dětí pojmout ještě stan, kuchyňku, spacáky a zásobu jídla.

Škoda 105/120
Jednoduchá na opravy, vyrobilo se jich dva milióny
Podstatnou výhodou Škody 105/120 byla jednoduchost oprav. I větší opravy zvládl zkušený automechanik před panelákem. Ne, Škoda 105/120 a z ní odvozené varianty nebyla dokonalá a dá se říci, že některými technickými prvky byla zastaralá už na rýsovacích prknech. Jedno jí ale upřít nelze: motorizovala nejenom Československo a bylo by nespravedlivé na ni zapomenout.

Škoda 125 L z roku 1989 v muzeu Škoda Auto v Mladé Boleslavi
Ostatně, ještě dvanáct let po skončení výroby, kdy se už v Mladé Boleslavi montovala společně s - pro škodovku bezpochyby - revolučním favoritem, šlo o nejběžnější auto českých silnic. To pochopitelně vypovídá více o kupní síle českého obyvatelstva, než o nějaké nostalgii zákazníků, zajímavý ale tento údaj bezpochyby je.
Zato dnes jich pár potkáte na vesnicích, jinak jde vcelku o vzácnost českých silnic. A ceny zachovalých kusů rostou. Za pěknou stodvacítku ze začátku výroby dostanete klidně 70 tisíc.

Škoda 105/120
Pokud se chcete o Škodě 742 dozvědět více, tak v mladoboleslavském muzeu se koná v úterý 20. září přednáška uznávaného odborníka a autora několika knih nejenom o historii Škodovek, Jana Tučka. Začátek je v 17:30 hodin a vstupné zdarma. |
Anketa
Škoda 105/120
Světová premiéra: 15. září 1976, mezinárodní strojírenský veletrh v Brně
Výroba vozidla: 1976 až leden 1990
Kupé Garde/Rapid: 1981-1990 (Kvasiny, částečně v Bratislavě)
Výběr z barev karoserie: v Mladé Boleslavi 8, Kvasiny a Vrchlabí 5.
Značková prodejní místa v roce 1987 (ČSSR): Mladá Boleslav, Vrchlabí, 2x Praha (Záběhlice a Hostivař). Zlín, Třebíč, Ostrava, Mariánské Lázně, Prostějov, Bratislava a Ružomberok. (Celkem 11 prodejen + prodejny Mototechna)
Počet exportních zemí: 35
Celkem vyrobeno: 2 065 487 ks