Článek
Výstava představuje šest unikátních historických vozů Jawa 700 a Jawa Minor z let 1934 až 1947, které muzeu z větší části zapůjčil Auto Jawa klub.
Automobily Jawa 700 zastupuje čtyřsedadlový polokabriolet z roku 1935 a uzavřený čtyřsedadlový tudor z roku 1936. Jawa Minor se návštěvníkům představuje ve třech verzích, a to jako uzavřený čtyřsedadlový tudor z roku 1938, otevřený dvousedadlový roadster ze stejného roku a čtyřsedadlový kabriolet z roku 1939.
KOMENTÁŘ DNE:
Lyžařské Nagano - Nedá se nic dělat, dnešní komentář musí být sportovní, protože jedna mladá dáma přepsala lyžařské dějiny země. Čtěte zde >>
Velkým lákadlem expozice je sportovní kupé Jawa 750. Vzniklo v roce 1935 pro závod 1000 mil československých. Maximální rychlost vozu byla 110 km/h.
„Pro závod 1000 mil československých byl tento speciál postaven v celkem třech kusech, ze kterých se dnes dochoval jeden jediný. Na samotném závodě byly tyto vozy velmi úspěšné. Vyhrály svoji třídu 750 kubíků a také vyhrály týmovou cenu prezidenta republiky pro nejlepší tovární tým,“ upřesnil Petr Kožíšek, kurátor automobilové sbírky Národního technického muzea.
U zrodu automobilů Jawa stál František Janeček, který vybudoval významný průmyslový podnik s oficiálním názvem Zbrojovka, Ing. František Janeček, Praha-Nusle. Ve své továrně, původně zaměřené na výrobu granátů a kulometů, se v polovině 30. let minulého století rozhodl rozšířit rozjetou výrobu motocyklů také o lehké automobily.
Na jaře 1934 uvedl na trh automobil Jawa 700, který byl licenční kopií malého německého vozu DKW Meisterklasse s dvouválcovým dvoudobým motorem a pohonem předních kol. Do roku 1937 bylo těchto automobilů vyrobeno kolem tisíce kusů.
Na podzim 1937 byl na trh uveden nový vůz Jawa Minor. Opět to byl malý osobní vůz s dvouválcovým dvoudobým motorem a pohonem předních kol. Tentokrát šlo o vlastní konstrukci, podíleli se na ni zejména konstruktér Ing. Rudolf Vykoukal a karosář Zdeněk Kejval. Jawa Minor byl velmi zdařilý automobil, s válečnou přestávkou se vyráběl do roku 1947 v celkovém počtu kolem dva a půl tisíce kusů.
Nadějnou historii kvalitních malých levných automobilů Jawa ukončil poválečný hospodářsko-politický vývoj Československa. Po roce 1947 byla historie značky Jawa spojena už jen s výrobou motocyklů.