Článek
Co se může stát, když parkujete auto přes noc venku na mraze? Kdokoliv, kdo žije v Česku déle než pár dnů, umí okamžitě odpovědět - kliky a i celé dveře můžou přimrznout.
Klasickou kliku člověk odtrhne, když za ni vezme, elektrické kliky také fungují - pokud dveře nejsou přimrzlé natolik, že nedokážou odskočit. A navíc tu je pořád pojistka v podobě mechanické kliky, když tlačítko z jakéhokoliv důvodu dveře neotevře.
Kategorií samotnou pro sebe však jsou kliky elektronicky výklopné. Jsou elegantní, aerodynamicky efektivní, ale pokud přimrznou a neodklopí se, máte problém - dveře nejdou otevřít.
@elonmusk bet ya didn’t think of ice in the Tesla design 💀 #ONStorm pic.twitter.com/4nPhle9eh4
— Rachel Modestino TWN (@ThatMetGirl) December 23, 2022
To se stalo ontarijské meteoroložce Rachel Modestinové, která svůj problém vzápětí popsala na Twitteru. „Vsadím se, že jste při návrhu tesly zapomněli na led,“ stojí v tweetu, který za necelý týden od zveřejnění nasbíral 41 tisíc lajků a přes 10 milionů zobrazení.
Takovéto kliky nemají pouze vozy Tesla, nýbrž řada dalších. Člověka napadne třeba Jaguar F-Type, ale z těch bude většina v zimě asi stát v garážích, Renault Megane E-Tech Electric nebo Honda E. To jen pro úplnost, že s podobným problémem se můžou setkat i jiní motoristé, nejen majitelé tesel.
Jak prekérní situaci řešit? Tesla na to má poměrně elegantní způsob, který Modestinová při sdílení svého videa neznala, a sice otevření dveří v aplikaci ve smartphonu majitele. Tak se člověk do auta dostane, aniž by bylo třeba vyklopené kliky. Samozřejmě však nesmí být celé dveře přimrzlé natolik, aby odmítly odskočit po otevření skrz aplikaci.
Autobaterie dostává zabrat zejména v zimě. Servis je snadný
Pomineme-li nějakou střechu, která zabrání napadání sněhu a tvorbě námrazy na autě, tento problém má i další řešení. Může jím být rozmrazovač skel ve spreji, který člověk nastříká na kliku nebo kolem těsnění - ten ale nesmí být schovaný v kufru auta, jinak se k němu člověk nedostane.
Takovéto situaci předejde také nezávislé topení, nebo v případě elektromobilu zapnutí topení dostatečně dlouho před příchodem k vozu. To Modestinová udělala, očividně ale ne dost včas na to, aby se stihly rozmrazit i kliky, které nemají vlastní vyhřívání. A samozřejmě, pokud máte po ruce zásuvku, fén funguje stejně dobře jako na zamrzlé zámky v dobách, kdy se ještě k odemykání auta používal klasický klíč.
Vyvarujte se ale zahřívání skel, ta by mohla v důsledku teplotního rozdílu prasknout; těsnění kolem bezrámových oken je vhodné předem natřít voskem proti zamrzání, který se dá koupit v prodejnách autodílů a na běžnou námrazu funguje.