Článek
Škoda v minulém roce naplno vstoupila do dvou dosud neprobádaných vod. Zatímco Scala je prvním plnohodnotným hatchbackem nižší střední třídy, příbuzný Kamiq je zase prvotinou v nabitém segmentu městských crossoverů.
Mladoboleslavští se podělili o statistiky verzí dosud prodaných vozů, což dává příležitost nahlédnout do vkusu průměrného zákazníka.
Favoritem je modrá a šedá
Celkem 17,4 procenta všech vozů Scala, vyrobených v roce 2019, bylo lakováno v odstínu modrá Race. Je to tak nejprodávanější barva laku.
U tohoto kompaktního hatchbacku tak odsunul na druhé místo metalický odstín šedá Quarz s 15,5 procenty a černou Magic se 14,7 procenty na místo třetí. Pro jeden z deseti metalických laků se rozhodlo 74,6 procenta zákazníků modelu Scala a 25,4 procenta zákazníků se rozhodlo pro jednu ze čtyř nemetalických barev.
V případě Kamiqu byly loni v kurzu šedé odstíny. S podílem 16,1 procenta byla nejoblíbenějším odstínem laku metalíza šedá Quarz, černá Magic s perleťovým efektem se s 13,6 procenty umístila na druhém místě a bílá, rovněž perleťová, Moon na místě třetím s 12,2 procenty.
Celkový podíl vozů s metalickým lakem činil 78,2 procenta. Metalíza šedá Quarz a nemetalická šedá Steel (6,5 procenta) společně představují 22,6 procenta, šedá je tak nejoblíbenějším odstínem modelové řady Kamiq před bílou (celkem 20,6 procenta).
První test Škody Scala 1.5 TSI: Auto, které Boleslavi dosud chybělo
Právě Kamiq tak kopíruje evropský trend. Podle globální studie nejoblíbenějších barev automobilů, kterou výrobce laků Axalta vypracovává od roku 1953, byla šedá v roce 2019 s podílem 24 procent vůbec poprvé nejčastěji zvolenou barvou na starém kontinentě. Doposud nejoblíbenější bílá dosáhla podílu 23 procent a byla tak odsunuta na druhé místo.
Chudé výbavy už tolik netáhnou
Obecným trendem v autoprůmyslu je také fakt, že zákazníci už se tolik nezajímají o základní ochuzené výbavy. Platí to i v případě kompaktních škodovek, u kterých se extrémně „oholených” variant typu Junior, jako u první Fabie, nejspíš nedočkáme.
Hatchback Scala vypadá s prosklenou zádí mnohem lépe než s lakovanou částí. Ani proto nepřekvapí, že i když je paket Emotion příplatkem 17 tisíc korun i ve vyšší výbavě Style, volí jej 57 procent zákazníků.
V případě Kamiqu je rovněž oblíbeným příplatkem designový prvek, a sice větší disky kol. SUV zkrátka vypadá vždy lépe s většími koly, na sedmnáctipalcových discích sjel z linky každý druhý Kamiq, téměř čtvrtina zákazníků se rozhodla pro osmnáctipalcová kola. U Scaly jsou nejoblíbenější disky o palec menší.
Ani světelná technika nezůstávala opomenuta. Adaptivní full LED světlomety mělo 45 procent vozů Scala. V případě Kamiqu dosáhla tato verze světlometů včetně dynamických předních blinkrů podílu přesně 50 procent. Zadními full LED svítilnami s dynamickými blinkry disponovaly zhruba dvě třetiny všech prodaných vozů těchto modelových řad.