Hlavní obsah

Zakázkový Rolls-Royce je ve třetím exempláři inspirován starořeckým nebem na Zemi

Luxusní britská automobilka uvedla třetí z pouhých čtyř exemplářů roadsteru Droptail. Každý vůz za stovky milionů korun je na míru vytvořen pro zákazníka.

Rolls-Royce Arcadia DroptailVideo: Rolls-Royce

Článek

Automobilka Rolls-Royce se snaží vyjít vstříc klientům u modelů z „běžné“ nabídky, několikrát ročně vydá i omezenou edici na různá témata, ovšem vrcholem kreací oddělení Bespoke jsou samostatné modely, které vznikají jen v pár kusech. Což je v dnešní době předpisů a norem extrémně náročné a tedy drahé.

Automobilka se tak vrací ke svým kořenům, kdy byl na počátcích motorismu každý vůz originálem se svou zakázkovou karoserií. Po jediném Sweptailu a třech kusech Boat Tailu se tak značka z Goodwoodu nyní činí se čtyřmi kusy modelu Droptail.

Zatím byly odhaleny dva kusy, nyní je na řadě třetí. Jmenuje se Arcadia Droptail a je vytvořen pro nejmenovaného zákazníka, který se věnuje designu a architektuře.

Vůz je podle automobilky ztělesněním tichého vzdoru, oslavuje čistotu tvarů a přírodních materiálů a zároveň slouží jako provokující vyjádření osobního vkusu klienta.

Jméno má vůz z bájné říše Arkádie, která byla ve starověké řecké mytologii vylíčena jako „nebe na Zemi“ – země proslulá svou mimořádnou přírodní krásou a dokonalou harmonií.

Designéři navrhli pro karoserii dvoubarevnou kombinaci odstínů. Snahou klienta prý bylo zpodobnit nadčasovou bílou, která se na první pohled jeví jako pastelová barva, ale při podrobnějším pohledu pod přirozeným světlem vytváří hravé tóny. Proto je hlavní barvou karoserie čistá bílá naplněná spoustou miniaturních hliníkových a skleněných částic.

To má nejen vytvářet jiskřivý třpyt při dopadu světla na karoserii, ale při bližším zkoumání i vyvolávat iluzi nekonečné hloubky v laku.

Zásadní odlišnost od ostatních zakázkově postavených vozů Droptail představuje lakování spodních karbonových částí vozu v čistě stříbrném odstínu z palety zakázkových barev Bespoke místo toho, aby uhlíkové vlákno zůstalo zcela nebo částečně odhaleno.

Kouzla se dřevem

Uvnitř je použito tropické dřevo Santos, a to i na základě jeho bohaté textury a vizuální nápaditosti. Použití tohoto tvrdého dřeva s vysokou hustotou v interiéru podle automobilky představovalo pro řemeslníky náročný úkol.

Jde o jeden z nejjemnějších druhů dřeva ze všech dýh používaných ve vozech Rolls-Royce – a pokud se s ním nezachází s nejvyšší opatrností, snadno se při zpracování poškodí a během sušení praskne podél kresby. K dosažení dokonalé kompozice a složité geometrie použili řemeslníci celkem 233 dřevěných obkladů, přičemž 76 jich bylo potřeba na zadní „palubu“.

Vzhledem k tomu, že vůz se bude používat i v tropickém podnebí, byla věnována zvláštní pozornost ochraně dřeva a procesu testování vnějších dřevěných panelů. Původně se zvažovaly nátěry používané na superjachtách, ale protože vyžadují pravidelnou údržbu a opětovné obnovování, tento přístup byl zavržen. Místo toho tvůrci vyvinuli na zakázku řešený lak Bespoke, který stačí aplikovat pouze jednou na celou dobu životnosti automobilu.

K ověření posloužil testovací proces, ve kterém byly kusy dýhy podrobeny drsnému zacházení ve speciálním stroji simulujícím globální extrémy počasí. Celá zkušební tortura se opakovala po dobu 1000 hodin na 18 různých vzorcích. Celkem si dřevěné díly a ochranný nátěr vyžádaly více než 8000 hodin vývoje.

Jediné auto s dřevěným aerodynamickým prvkem. Rolls-Royce ukázal druhou variantu vzácného droptailu

AutoMoto

Kožený interiér se nese ve dvou zcela na míru navržených odstínech pojmenovaných po klientovi a vyhrazených výhradně pro jeho použití. Hlavní barvou kůže je zakázkový bílý tón, který pokračuje v motivu laku karoserie, a kontrastní kožené prvky jsou hnědé, aby dokonale doplňovaly vybrané dřevo.

Palubní deska obsahuje hodiny, které jsou nejsložitějším číselníkem značky Rolls-Royce, jaký byl kdy vytvořen. Samotná montáž byla podle automobilky pětiměsíčním procesem, kterému předcházely více než dva roky vývoje.

Nechybí dvanáctiválec

Na rozdíl od zmíněných vozů Rolls-Royce Sweptail a Boat Tail není Droptail založen na stejné platformě Architecture of Luxury jako modely z „běžné“ nabídky značky, tedy Cullinan, Ghost a Phantom.

Místo toho má nový monokok vyrobený z oceli, hliníku a uhlíkových vláken. Ačkoli jsou základy nové, hnací ústrojí má podobu tradičního 6,75litrového dvanáctiválce s dvojitým přeplňováním, který poskytuje výkon 593 koní a točivý moment 840 Nm.

Rolls-Royce tradičně neuvedl, kolik bude každý ze čtyř modelů Droptail stát, ale neoficiální odhady hovoří o částce kolem 25 milionů dolarů, tedy o více než půlmiliardě korun.

Pět nejúchvatnějších kreací od zakázkového oddělení Rolls-Royce roku 2023

AutoMoto

Za volantem elektrického Rolls-Royce. Spectre nešokuje čísly, přesto je výjimečný

Testy
Související témata:

Výběr článků

Načítám