Článek
Evropská komise plánuje navrhnout, aby emise osobních a lehkých užitkových vozidel byly o 65 % nižší od roku 2030 a nulové od roku 2035. Jinými slovy, od roku 2035 má být v EU možné prodávat nová auta pouze elektrická, ať už si elektřinu povezou v bateriích, nebo ve formě vodíku pro palivový článek. Uvádí to agentura Bloomberg.
Součástí návrhu má být povinnost pro národní vlády, aby zlepšovaly nabíjecí infrastrukturu. Podle webu Automotive News to znamená povinnost zajistit, aby na hlavních tazích byly nabíječky od sebe nejdále 60 kilometrů a vodíkové čerpací stanice nejdále 150 kilometrů.
Elektromobilů je čím dál víc, nejsou ale bez úskalí
Celý tento plánovaný návrh, který má být představen v tomto týdnu, má být součástí velkého plánu do roku 2030 snížit kompletní evropské emise CO2 o 55 % ve srovnání s rokem 1990 a o dalších dvacet let později se stát prvním klimaticky neutrálním kontinentem na světě.
U slov „klimaticky neutrální” ovšem každého, kdo automobilový svět sleduje, musí okamžitě napadnout syntetické palivo, jehož životní cyklus od výroby přes spotřebování v konvenčním motoru je klimaticky neutrální. Zdá se tak naprosto nepochopitelné, že se EU zaměřuje na motor, nikoliv na palivo, když právě výměnou paliva lze klimatické neutrality dosáhnout i se spalovacími motory.
Bentley se zajímá o syntetická paliva, můžou zachránit konvenční auta
Je přitom vysoce pravděpodobné, že v roce 2035 budou elektrická auta pro drtivou většinu lidí racionální volbou a vyberou si je sami bez potřeby jim je jakkoliv vnucovat. Technologie baterií, které jsou v současnosti největším kamenem úrazu elektrického pohonu, jdou velmi rychle dopředu.
I přes tyto pokroky bude podle společnosti Barclays pro automobilky obtížné dosáhnout zmíněného pětašedesátiprocentního snížení emisí CO2 v roce 2030, budou-li toho chtít dosáhnout pouze plug-in hybridy. Už tehdy bude nutné prodávat velké počty elektrických aut.
Zmíněných 15 let mezi faktickým zákazem prodeje nových aut se spalovacím motorem a cílem dosažení uhlíkové neutrality není náhodných. Podle analytiků trvá v průměru zhruba 15 let, než se obmění valná většina vozového parku a i většina zákazníků ojetých aut svůj starší spalovací vůz vymění za elektromobil, ať už bateriový, nebo s palivovými články.