Hlavní obsah

Zákaz spalovacích motorů může klima spíš zhoršit, míní automobilové sdružení

Nucený přechod na elektrická auta, na nějž odhalila návrh plánu Evropská komise, může podle Sdružení automobilového průmyslu znamenat, že lidé si budou nechávat starší auta déle. Premiér Andrej Babiš se nechal slyšet, že nové cíle musí být nastavené tak, aby nepoškodily český průmysl.

Foto: Petr Horník, Právo

Ilustrační foto

Článek

Stanovení pevného data, kdy emisní limity oxidu uhličitého z automobilů klesnou na nulu, tedy faktický zákaz prodejů nových aut se spalovacími motory, může podle automobilek a expertů paradoxně znamenat zhoršení klimatu. Lidé si totiž ve větší míře před rokem 2035 koupí vozy s benzinovými a dieselovými motory a zároveň budou déle používat starší a méně ekologická vozidla.

Pro automobilky to bude znamenat dodatečné náklady spojené s urychlením přechodu k elektrickým vozům, vyšší investice i další nejistotu. Uvedlo to Sdružení automobilového průmyslu (AutoSAP).

Od roku 2035 žádné spalovací motory, navrhuje Brusel

Ekonomika

Evropská komise v rámci přelomového klimatického balíčku navrhla, aby nové vozy od roku 2035 nemohly produkovat žádné emise oxidu uhličitého. Unijní exekutiva také chce výrazně podpořit prodej elektromobilů, pro něž by měly členské země budovat podstatně více dobíjecích stanic. Plán musí schválit členské státy a Evropský parlament.

„Jako důsledek 100% vyloučení spalovacích motorů z nových osobních vozů bude velmi pravděpodobně narůstat stáří využívaných vozů, které budou zejména domácnosti déle provozovat v případech, kdy jim nebude vyhovovat elektromobil nebo pro ně bude příliš drahý,” uvedl partner EY pro automobilový průmysl Petr Knap.

Pozitivní by naopak podle něj v této variantě byl jasně definovaný závazek členských zemí přispět ke zlepšení podmínek, tedy dobíjecí infrastruktury, pro rozvoj alternativních pohonů. Dosud byli zavazováni jen výrobci, a nebyl žádný tlak na vytvoření a usnadnění poptávky.

Francie a Německo jsou proti konci spalovacích motorů v roce 2035

AutoMoto

„Se stanovením pevného data zákazu prodeje spalovacích motorů nesouhlasíme a pro celý automobilový průmysl by mohlo jít v konečném důsledku o kontraproduktivní rozhodnutí. Nejde totiž zdaleka jen o automobilky, ale i jejich dodavatele, pro něž bude příští desetiletí extrémně náročné a velmi nákladné, z hlediska plánování a přeskupování výroby stávajících i nově požadovaných technologií. Negativní dopady lze proto očekávat v rámci celého hodnotového řetězce autoprůmyslu, a to včetně dopadů na pracovní trh,” uvedl výkonný ředitel AutoSAP Zdeněk Petzl.

Podle Petzla by v plánu měly být zohledněny rozdílné geografické i ekonomické podmínky v jednotlivých členských státech EU. Navržená regulace také podle něj málo zohledňuje přínos syntetických a obnovitelných paliv pro dekarbonizaci i stávajícího vozového parku, jakož i potřebu zachování adekvátních technologických řešení pro široké portfolio využití vozidel. „Naprosto zásadním úkolem také je, aby změny vyžádané regulací nepředstavovaly skokové zásahy do objemů výroby jednotlivých technologií a dílů a jejího plánování,” podotkl Petzl.

Cíle nesmí škodit, řekl Babiš

Návrh, který komise představila, je extrémně ambiciózní i podle premiéra Andreje Babiše (ANO). „Opakovaně říkáme, že ty cíle musí být takové, aby nepoškodily náš průmysl, aby nepoškodily automobilový průmysl, že to musíme dělat s rozumem, a ne s nějakou ideologií,” řekl premiér.

Uvedl, že podle prvních zpráv, které má, si myslí, že cíl EK je extrémně ambiciózní. Dodal, že protože návrh nezná do detailů, není ještě schopen dát k němu zásadní stanovisko. Babiš bude v pátek jednat s místopředsedou EK Fransem Timmermansem.

Volkswagen chce překonat Teslu a do čtyř let být jedničkou na trhu s elektromobily

AutoMoto

O plánu EK bude diskutovat i s vicepremiérem a ministrem průmyslu a obchodu Karlem Havlíčkem, s ministrem životního prostředí Richardem Brabcem i dalšími ministry. „Zaujmeme samozřejmě k tomu stanovisko a podle toho i vláda bude schvalovat mandát všech ministrů na rady, kde se o tom bude jednat,” řekl Babiš.

Podle představeného plánu by automobilky sice mohly auta s motory na benzín či naftu vyrábět i nadále, avšak při jejich prodeji v Evropě by musely hradit pokuty za překročení nulových limitů. Tyto pokuty by se samozřejmě promítly do cen těchto aut – výrazně by podražily.

Timmermans prohlásil, že podle některých odhadů se už v tomto desetiletí kvůli rostoucímu zatížení fosilních paliv a podpoře elektromobilů stanou elektrická auta levnější než ta klasická. „I poté, co se už nebudou nová auta se spalovacími motory vyrábět, nás čeká velmi dlouhá doba, co tu s námi jejich dědictví zůstane,” řekl v narážce na to, že provoz dříve vyrobených aut nemusí skončit ani v polovině století.

Související články

Výběr článků

Načítám