Článek
Elektronické dopravní značky, zakazující předjíždění nákladním autům nad 3,5 tuny, budou směrem na Brno osazeny mezi 79. a 104. kilometrem a ve směru na Prahu mezi 133. a 104. kilometrem. „Budeme sbírat zkušenosti,“ uvedl mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Jan Rýdl.
Cílem opatření je podle něj zakázat v případě špatných podmínek předjíždění kamionů především ve stoupavých úsecích D1 na Vysočině, kde je dálnice nejvýše položená. Pracovníci v úterý začali rozmisťovat 20 značek směrem na Prahu, ve středu by měli stejný počet instalovat ve směru na Brno. Následovat bude prověření systému v kontrolním režimu. „Od 1. prosince už je to ostrý provoz,“ řekl Rýdl.
Ředitelství silnic a dálnic - ŘSD právě teď na D1 osazuje proměnné dopravní značky "Zákaz předjíždění pro nákladní...
Posted by Ministerstvo dopravy on Tuesday, 26 November 2019
Loni dálnice na Vysočině v zimních měsících kolabovala. Zákaz předjíždění kamionů byl jedním z opatření navrhovaných krajem po dobu rekonstrukce D1, uvedl minulý týden hejtman Kraje Vysočina Jiří Běhounek (za ČSSD). Ministerstvo dopravy minulý týden uvedlo, že jde o přechodné omezení.
Letecké záběry kolon při kolapsu D1 na Vysočině
Značky se zákazem předjíždění pro nákladní auta s hmotností nad 3,5 tuny se podle Rýdla budou rozsvěcovat jednak při zhoršení počasí se sněžením, případně pokud bude hrozit padání sněhu, anebo při zvyšování intenzity dopravy. Značky mají vlastní elektrické ohřívání informační plochy. „To znamená, ani v případě hustého sněžení se nemůže stát, že by nebyla čitelná,“ řekl mluvčí ŘSD.
Při velmi špatné viditelnosti nebo vysoké hustotě dopravy budou na značce navíc kvůli zvýraznění blikat dvě oranžová světla. V klidovém režimu bude plocha značky tmavá.
Kolony na D1: Kolaps dopravy se přesunul do středních Čech
Telematický systém bude podle mluvčího napojen na server, který bude vyhodnocovat údaje z meteorologických hlásek a modelů a z dispečerských stanovišť. Zároveň bude dostávat informace ze sčítačů dopravy a kamerového systému, což mu umožní vyhodnotit hustotu dopravy.
O zákazu jízdy kamionů v levém pruhu začalo ministerstvo dopravy uvažovat v závěru loňského roku. Tehdy vznikly několikakilometrové kolony na dálnici D1 kvůli hustému sněžení a dopravním uzavírkám. Podle silničářů tehdy dálnici zablokovali nedisciplinovaní řidiči kamionů. K celoplošnému zákazu ovšem nakonec vláda nepřistoupila a rozhodla, že omezení budou jen na vybraných úsecích.