Článek
Nelze si nevšimnout, že v důsledku ruské invaze na Ukrajinu vylétly ceny paliv do závratných výšin. Některé země proti tomu bojují zastropováním cen a dorovnáváním ztráty pumpařů ze státního rozpočtu, někteří motoristé se snaží snížit spotřebu svého auta či prostě jezdit méně.
Na stranu toho posledního se přiklání návrh Mezinárodní agentury pro energii (IEA, International Energy Agency), jejímž členem je i Česká republika. V podstatě říká státům, aby donutily občany jezdit méně autem.
10 tipů, jak ušetřit za benzin či naftu
Plán obsahuje desítku bodů a pouze dva se týkají něčeho jiného než automobilové dopravy. Ambice nejsou malé - všech deset bodů dohromady má během čtyř měsíců ušetřit 2,7 milionu barelů ropy denně.
Pro srovnání, v roce 2020 se podle webu Statista v Evropě a Společenství nezávislých států (CIS, Commonwealth of Independent States) spotřebovalo denně 16,94 milionu barelů ropy.
Celý svět v témže roce spotřeboval denně zhruba 88,5 milionů barelů ropy, takže oněch 2,7 milionu barelů znamená úsporu 3 %. Podle Eurostatu, statistické organizace Evropské unie, přitom EU z Ruska dováží více než čtvrtinu ropy pro svou spotřebu (konkrétně 26,9 % v roce 2019).
Co tedy IEA navrhuje pro snížení spotřeby ropy?
Návrh | Odhadované snížení spotřeby ropy |
---|---|
Snížení rychlostního limitu na dálnicích o nejméně 10 km/h | 290 tisíc barelů denně u osobních aut, dalších 140 tisíc barelů denně u nákladních aut |
Práce z domu až tři dny v týdnu, kde je to možné | Jeden den práce z domova v týdnu má ušetřit 170 tisíc barelů denně, tři dny zhruba 500 tisíc barelů denně |
Neděle bez aut ve městech | Jedna neděle bez aut ve městech měsíčně má ušetřit 95 tisíc barelů denně |
Levnější hromadná doprava, propagace chůze a cyklistiky | 330 tisíc barelů denně |
Střídavý zákaz jízdy soukromých aut ve městech | 210 tisíc barelů denně |
Sdílení jízd autem a propagace praktik ke snížení spotřeby | 470 tisíc barelů denně |
Propagace efektivní jízdy nákladních automobilů a doručovatelských služeb | 320 tisíc barelů denně |
Používání rychlých a nočních vlaků místo letadel tam, kde to je možné | 40 tisíc barelů denně |
Nelétat na služebních cesty, kde je to možné | 260 tisíc barelů denně |
Posílení adopce elektrických a úsporných vozidel | 100 tisíc barelů denně |
Všech deset bodů se týká dopravy, přičemž ropné produkty se používají i např. na vytápění či výrobu elektřiny. Také zcela chybí jakýkoliv návrh směrem k lodní dopravě či orientaci na biopaliva a syntetická paliva, která nejsou na ropě závislá. Ta sice není něčím, co by se dalo zavést rychle, ovšem to není ani adopce elektrických vozidel.
V neposlední řadě, vidíme-li podporu elektromobility, tak i pokud pomineme zdroj elektřiny pro pohon elektromobilů, není jasné, zda se nedělní a střídavé jízdy mají týkat i elektromobilů, nebo ne. A pokud ano, tak proč, když ropné produkty nespotřebovávají.
EU přezkoumá pravidla měření spotřeby plug-in hybridů
IEA sice tyto návrhy prezentuje jako dočasnou pomoc v boji proti ruské agresi, ovšem v tiskové zprávě dodává, že snižování spotřeby ropy nesmí (sic) být dočasnou snahou. Jako odůvodnění uvádí kromě energetické bezpečnosti zemí také - jak jinak - boj se změnou klimatu.
Mezinárodní agentura pro energii je společenství založené v roce 1974 v reakci na ropnou krizi. Založila ho Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj (OECD, Organisation for Economic Co-operation and Development). Má 31 členů převážně ze severní polokoule světa a sídlí v Paříži.