Článek
Mezi roky 2025 a 2040 má řada států na světě zakázat registrace nových aut, která nebudou elektrifikována – ať už totálně, nebo částečně, tedy ve formě hybridů. Protože však automobilový průmysl je velmi globalizovaný, zákaz v jedné ekonomicky významnější zemi bude mít efekt na ekonomiku řady dalších zemí.
Uvádí to britský magazín Autocar a ilustruje na příkladu plánovaného zákazu v Británii v roce 2030; od té doby si tam lidé budou smět koupit pouze plug-in hybrid nebo bateriový elektromobil. Pro srovnání, za rok 2020 mají bateriové elektromobily podíl na tamním trhu pouhých 6,6 %.
Češi loni koupili o 320 procent víc elektromobilů než předloni
Nová auta se do Británie vozí z šestadvaceti zemí světa a na prvních příčkách jsou ČR, Turecko, Polsko, Itálie a Jihoafrická republika. Např. z ČR se do Británie v roce 2019 dovezlo celkem 154 tisíc automobilů s konvenčním pohonem – zhruba 10,5 % z celkového počtu 1,46 milionu v Česku vyrobených aut. To není malý podíl.
Co víc, v roce 2030 nebude Velká Británie jediná, kdo zakáže prodej nových nehybridních aut. Podobná omezení chtějí zavést také např. Dánsko, Irsko, Island, Izrael, Nizozemsko, Slovinsko nebo Švédsko.
I v Kanadě naplánovali konec spalovacích motorů, a nejsou jediní
Podle Vojtěcha Severýna ze Sdružení automobilového průmyslu jsou automobilky, které vyrábějí svá auta v Česku, tedy Hyundai, Škoda a Toyota, dobře připraveny na budoucí emisní regulace a zákazy.
Např. Jihoafrická republika, odkud v roce 2019 do Velké Británie přicestovalo 101 tisíc aut, však aktuálně vyrábí pouze jediný hybrid – Mercedes třídy C pro britský trh. Toyota tam má začít letos vyrábět nějaké hybridní auto a BMW hovoří o tom, že tam chce vyrábět plug-in hybridní verzi SUV X3. Zároveň by však podle firmy měly vlády přicházet s podporou přechodu na elektrická auta, nikoliv se zákazy.
Německý Volkswagen už přebudoval svou továrnu ve Cvikově na výrobu elektromobilů na platformě MEB, ovšem tím není všechno zachráněno. Podle Autocaru se mu v budoucnu nevyplatí vyrábět elektrickou verzi hatchbacku Polo jen pro několik trhů, a bude ho proto nabízet pouze tam, kde spalovací pohonná ústrojí nebudou zakázána.
Zajímavá je také reakce Fordu, který vyrábí pick-up Ranger pro britský trh také v Jihoafrické republice. Elektrická verze rangeru není pravděpodobná tolik, jako „změna produktu”, uvedl mluvčí s odkazem na fakt, že se v USA letos začne vyrábět elektrická verze pick-upu F-150.
Ve výsledku tedy zákaz prodeje nových spalovacích aut bude pro jakýkoliv trh, nejen Velkou Británii, znamenat menší rozmanitost nabídky. Může se však také stát, že zákaz bude takový efekt mít i na menší trhy. Automobilky se totiž budou s předstihem adaptovat na změny na svých největších cílových trzích a nemusí se jim vyplatit vyrábět jiná auta pro ekonomicky méně významné země.