Hlavní obsah

Zájem o bydlení na čtyřech kolech vyhnal ceny obytňáků raketově nahoru

Zájem o bydlení a cestování v obytných vozech, který výrazně podpořila pandemie covidu-19, zatím neopadává. Vyhnal však ceny obytňáků do závratných výšin, což podle odborníků zřejmě způsobí, že dosavadní rekordní prodeje těchto vozů citelně poklesnou.

Foto: Miroslav Homola, Novinky

Zájem o kempování v obytných vozech vzrostl nejvíce v posledních pěti letech.

Článek

Josef Vrtal alias Fotr na tripu, herci Jan Révai či Pavel Liška nebo i kněz Zbigniew Czendlik. Tyto a další známé osobnosti, které jsou spojovány s fenoménem karavaningu, budou hosty na besedách o cestování a také životě v karavanu na veletrhu Carvaning Brno, který se na brněnském výstavišti koná od čtvrtka do neděle. Obliba nového způsobu cestování je i přes nárůst cen obrovská.

Za čtyři roky nárůst cen o čtyřicet procent

„Ten nárůst cen byl skutečně nevídaný. Vždyť od roku 2020 ceny obytných aut vzrostly už o čtyřicet procent. Průměrná cena takového auta je v současnosti 1,9 milionu korun. To je také jeden z důvodů, proč už letos dochází k mírnému, zhruba pětiprocentnímu ochlazení prodeje nových vozů. Dalším důvodem poklesu prodeje je inflace, vyšší úrokové sazby úvěrů a také fakt, že u vozidel v ceně nad dva miliony korun není od letošního roku možný odpočet DPH,“ uvedl před zahájením veletrhu Jan Bordovský, předseda Asociace kempování a karavaningu ČR.

Test karavanu Adria Twin Axess 640 SL: Promyšlené pojízdné bydlení

Testy

Jak doplnil, prodejci, a to nejen u nás, ale v celé Evropě, se obávají příštího roku, kdy by se sice růst cen měl zastavit, ale zároveň přijde na trh nová generace vozů, kterých se již vyrábí více než dost. Dobrou zprávou pro kupující je, že pravděpodobně půjdou dolů právě ceny starších vozů.

„Největší výrobci obytných vozidel však očekávají pokles akcií na trhu až o padesát procent,“ dodal Bordovský. A i když na českém trhu roste zájem o dražší, tedy prémiové značky, očekává se, že další pokles způsobí příchod čínských výrobců tohoto zboží na evropský trh.

„U nás zatím nejsou, ale v Německu se už představili. Jejich auta se skládají z čínských komponentů v Holandsku,“ doplnil pro Novinky předseda asociace s tím, že se takto obcházejí celní předpisy.

Zájem o přestavby neustal

V současné době je v Česku registrovaných zhruba 70 000 obytných aut a karavanů tovární výroby. K tomu je třeba připočítat ještě asi 50 000 přestaveb, kdy je bydlení na kolech postavené svépomocí. Zatímco před pěti lety bylo registrováno 1700 nových karavanů do provozu za rok, loni jich bylo už 2300 a letos je jich doposud zhruba 2100.

Zájem o obytná auta nepoklesl ani po covidu, jak se předpokládalo. „Dokonce letos poprvé předčily prodeje aut obytné přívěsy, jejichž průměrná cena je v současnosti kolem půl milionu korun,“ dodal Bordovský.

Na velký zájem reagovali i vystavovatelé - ve třech pavilonech budou k vidění či nákupu tradiční i prémiové značky pro náročné zákazníky. Předvede se také řada českých výrobců individuálních vestaveb, dodavatelé autostanů či vyjímatelných kempingových boxů a mnoho dalšího. Součástí bude i řada cestovatelských přednášek či užitečných rad.

Češi v lockdownu touží po přírodě. Berou útokem chalupy i karavany

Domácí
Související témata:

Výběr článků

Načítám