Článek
Tradičně větší část vozů na LPG tvoří upravená auta s benzinovým pohonem. V letošním prvním pololetí je však poměr nových a přestavěných automobilů vyrovnanější než v minulých letech, nových vozů na LPG registrovali řidiči 1853, přestaveb bylo zhruba 2200.
V loňském roce bylo nových vozů srovnatelné množství, řádově větší zájem byl však o přestavby, a to kvůli vysokým cenám pohonných hmot. Za loňský první půlrok se v Česku přestavělo asi 3300 vozů na LPG. V roce 2021 se v prvním pololetí registrovalo zhruba 1900 přestavěných a 996 nových vozidel.
„Autoservisy v minulém roce vzhledem k cenám benzinu doslova nestíhaly,“ uvedl Lukáš Pololáník z České asociace LPG. Loňský velký zájem potvrdila také společnost HL Propan Praha, která přestavby provádí. Jednatel společnosti David Wimmer řekl, že oproti tomu letos v březnu, dubnu a květnu zaznamenali velký nezájem. Situace se podle něj zlepšila opět v červnu.
Výkonný předseda asociace Ivan Indráček uvedl, že v ČR existuje silná skupina zákazníků, kteří jezdí na LPG (Liquified Petroleum Gas, česky „zkapalněný ropný plyn“) dlouho a nemají chuť a důvod to měnit. „V dlouhodobém horizontu asi musíme počítat s tím, že v dopravě zvítězí bateriový pohon,“ řekl. Potenciál vidí také v syntetickém LPG.
LPG si dlouhodobě drží výraznou cenovou výhodu oproti jiným palivům. Zatímco na začátku roku 2023 byla cena litru LPG zhruba na polovině ceny litru benzinu, podle dat z tohoto týdne bylo LPG levnější už o zhruba 60 procent. Průměrná cena litru LPG byla 14,89 koruny, zatímco benzin stagnoval kolem ceny 37,26 koruny za litr.