Článek
Čínské úřady zruší omezení zahraničních investic do výroby osobních automobilů. Od 1. ledna 2022 tak bude moci být výroba osobních aut plně v zahraničním vlastnictví. Vyplývá to ze zprávy čínského ministerstva obchodu a Národní rozvojové a reformní komise. Zprávu přinesl web CNBC.
V Číně je od roku 1994 pravidlem, že chce-li zahraniční automobilka vyrábět svá auta na tamním území, podnik musí být společnou firmou s nějakou místní automobilkou. Původně byl podíl 50:50, v roce 2018 čínská vláda umožnila zahraniční vlastnictví až 70 % takové firmy.
Řídili jsme Škodu Kodiaq GT, specialitu pro Čínu
Toto nařízení je důvodem, proč např. Volkswagen funguje v Číně v partnerství FAW-Volkswagen a SAIC-Volkswagen, a Škodovka ve firmě SAIC-Škoda. Za zmínku také stojí, že pět největších čínských automobilek - SAIC, FAW, BAIC, Dongfeng a Shangan - vlastní stát.
Zveřejněná zpráva je pravidelným vládním dokumentem s informacemi o průmyslových odvětvích, které mají zakázané zahraniční investice. Nejnovější verze už neobsahuje výrobu osobních automobilů. Vláda už loni uvedla, že změnu plánuje na rok 2022.
Volkswagen ukázal ID.6 X a ID.6 Crozz, elektromobily speciálně pro Čínu
Nejnovější seznam stále obsahuje 31 oblastí, ve kterých jsou zahraniční investice zakázány nebo omezeny. Patří mezi ně těžba kovů vzácných zemin, filmová produkce a distribuce a tabákové výrobky. V případě průmyslových podniků, jako je například výroba zdravotnických zařízení, musejí zahraniční subjekty vytvářet společné podniky s místními partnery. Ti obvykle mají ve společném podniku většinový podíl.