Článek
Zimní pneumatiky jsou oproti letním vyrobeny ze speciální směsi, která si udržuje optimální vlastnosti při nižších teplotách. Motoristé by podle odborníků měli přezout na zimní pneumatiky, jakmile teplota stabilně klesne pod sedm stupňů Celsia.
Při těchto teplotách začíná běžná guma letních pneumatik tvrdnout, což snižuje jejich přilnavost. Nestačí ale jen přezout – řidiči by měli zkontrolovat výšku dezénu i stáří pneumatik.
V pátek ještě vystoupají teploty na nadprůměrných 14 až 18 stupňů Celsia, o víkendu už ale budou denní maxima většinou jen lehce přes deset stupňů a v noci má mrznout.
Před 90 lety vznikla první zimní pneumatika
Brzdná dráha vozidla obutého do letních pneumatik může být až o čtvrtinu delší, automobil je také více náchylný ke smyku. „Nekvalitní obutí významně snižuje efektivitu asistenčních systémů zajišťujících ovladatelnost vozidla,“ uvedla Markéta Novotná z Týmu silniční bezpečnosti.
Pokud policisté zjistí, že automobil nemá předepsané zimní pneumatiky, můžou řidiči udělit na místě pokutu až 1500 korun. Potíže hrozí řidiči v případě nedodržení zákona i při dopravní nehodě – pojišťovna může v případě havarijního pojištění krátit vyplácenou částku.
Nejen pneumatiky
Ani kola ale nejsou všechno. Vždy před zimou je dobré prohlédnout stav vozidla a přesvědčit se, že náročné období zvládne. Lze tak činit samostatně, ale vzhledem ke komplikovanosti současných vozů lépe v autoservisech.
Sezonní prohlídka přijde například u Toyoty na 300 korun. Její součástí je diagnostika stavu akumulátoru, konzervace jeho pólových vývodů, kontrola ostřikovačů, stěračů i nastavení hlavních světlometů a jejich případné seřízení, měření bodu tuhnutí chladicí kapaliny, kontrola stavu a těsnosti chladicí soustavy a stavu řemene vodního čerpadla, kontrola hladiny motorového oleje i množství brzdové kapaliny a jejich případné doplnění.