Článek
„V případě nevyjednání výjimky hrozí nebezpečí, že nebude zajištěna pravidelná obnova vozového parku těchto složek. To může mít zásadní negativní dopad nejen na akceschopnost složek integrovaného záchranného systému, ozbrojených sil, vojenské policie a vojenského zpravodajství, ale také na zabezpečení vnitřní bezpečnosti ČR a plnění závazků v rámci NATO,“ uvedlo vnitro.
Hasičský sbor či policie podle něj již několik elektrických aut mají, používají je ale jako obslužné vozy, a ne na přímou činnost.
Nabídka elektromobilů je omezená
Autoři analýzy upozorňují, že nabídka elektromobilů vhodných pro potřeby záchranného systému nebo ministerstva obrany je v současné době omezená.
Hradečtí záchranáři uvedou do ostrého provozu elektromobil, jako první v ČR
Vozidla nemají dostatečnou kapacitu baterií, aby dojela tam, kam hasiči, policisté a další složky potřebují. Musí se následně delší dobu nabíjet, takže se nemohou používat do akce. Nabíjecích stanic není dostatek, vozy také nelze testovat v reálných podmínkách katastrofy a nemají dostatečnou hmotnost, aby uvezly veškerou techniku.
Protože nelze nikdy předem odhadnout, kdy a na jakém místě se stane dopravní nehoda, pohroma, spáchání trestného činu či zdravotnický problém, nemohou složky záchranného systému podle vnitra dopředu rozvrhnout případné dobíjení elektrických aut. Mimořádné události se také často stanou na místech s nepřístupným terénem bez elektrické sítě nebo v oblastech zasažených katastrofou. ISZ tak nyní používá výhradně vozidla se spalovacími motory, která lze i na místě události dotankovat.
„Je proto žádoucí, aby do již probíhajících aktivit ministerstva dopravy a ministerstva průmyslu a obchodu byly nově zapojeny i resorty ministerstva vnitra, ministerstva obrany a ministerstva zdravotnictví a aby argumenty uvedené v předložené analýze byly zohledněny v dalším vyjednávání za Českou republiku,“ napsalo vnitro v předkládací zprávě.