Hlavní obsah

Záchrana pro spalovací motory? Porsche začíná stavět továrnu na syntetický benzin

Novinky, Daniel Havlina

Německá automobilka Porsche pokračuje ve svých plánech se synteticky vyráběnými palivy pro spalovací motory. V jihoamerickém Chile začali Němci budovat obří továrnu. Závod by měl palivo vyrábět už v příštím roce.

Foto: Porsche

Továrna Porsche na syntetická paliva v Chile

Článek

Porsche činí, co slíbilo, a v Chile začalo stavět revoluční továrnu na syntetická paliva, o kterých vedení automobilky tvrdí, že mohou zachránit automobilový průmysl, jak ho známe. Palivo je vyráběno v laboratoři ze vzdušného CO2 bez použití ropy.

Obří závod vzniká ve spolupráci s německou technologickou firmou Siemens. Očekává se, že továrna začne syntetické a uhlíkově neutrální palivo vyrábět už v příštím roce a postupně bude zvyšovat svoji produkci.

V prvním roce se bude jednat o testovací provoz, který vyprodukuje 130 tisíc litrů za rok. Do roku 2024 by se ale mělo jednat už o 55 milionů litrů ročně, o dva roky později pak o 550 milionů litrů.

Syntetický benzín Porsche se blíží fázi testování. Může zachránit konvenční auta

AutoMoto

První dávky syntetického paliva využije například závodní tým Porsche, který přechod na tento produkt oznámil už letos v dubnu. Další tisíce litrů spotřebují propagační vozy automobilky a testovací auta. Porsche totiž tvrdí, že e-benzin bude moci natankovat i vůz se starším motorem.

Jak jsme již informovali, o výrobu se mimo Porsche bude starat především společnost Siemens Energy, která využije větrnou elektrárnu a s pomocí její energie vytvoří z vody vodík. Ten pak v reakci s oxidem uhličitým ze vzduchu vytvoří čistý metanol, jenž tvoří základ syntetického paliva. Kromě Siemensu ale Porsche uzavřelo spolupráci i s jinými firmami jako AME nebo ENAP.

Závodní porsche budou ekologická. Nejprve s biobenzínem, pak se syntetickým

AutoMoto

Porsche si od syntetického paliva slibuje možnost zachovat ve svých vybraných modelech spalovací motory. Jednat se pak má nejdříve především o závodní speciály a také veterány. V celosvětovém měřítku je ale pak i nejvyšší možná produkce budoucí chilské továrny jen kapkou v oceánu.

Podle Porsche se ale i tak jedná o velký objev, který lze údajně ekologicky zcela srovnat s elektromobilitou. Při plném nasazení totiž palivo sníží celkové emise o 85 procent.

Výhoda takovýchto paliv je, že jsou podle Porsche uhlíkově neutrální. Sice se při jejich spalování uvolňuje CO2 do ovzduší, ale při jejich výrobě se ten stejný démonizovaný plyn ze vzduchu vzal.

„Syntetická paliva mají 8–10 složek, kdežto dnešní běžné benziny 30–40. A protože je to umělý, syntetický produkt, nemáte žádné vedlejší produkty, je čistší, což je pro motor lepší. (...) Motor má pár koní navíc, takže jdeme správným směrem. Hlavně ale emise jsou nesrovnatelně lepší – méně pevných částic, méně oxidů dusíku,” vysvětloval již dříve pro web Autocar Frank Walliser, šéf sportovních aut u Porsche.

Související články

Výběr článků

Načítám