Hlavní obsah

Za volantem Fordu Mustang Mach 1: Ostřejší kůň

Mustang Mach 1 není ryzím okruhovým náčiním a pár detailů ke zlepšení by se našlo. Přesto mě nesmírně baví svým charakterem i tím, že s atmosférickým osmiválcem a manuální převodovkou je jednorožcem, který ukazuje to krásné na dobách minulých.

Foto: Ford

Ford Mustang Mach 1 v Sosnové

Článek

Atmosférický osmiválec v kombinaci s manuální převodovkou byste mezi novými evropskými auty hledali dlouho a neúspěšně, takže jsem se už loni zaradoval, když Ford oznámil, že do Evropy doveze další verzi ikonického mustangu – ostřejší Mach 1. A těšil se, až se s ním budu moci svézt.

Ford Mustang Mach 1 dorazil do Evropy, ovšem s drobným handicapem

AutoMoto

Mach 1 je, jen pro připomenutí, podle automobilky to nejlepší po stránce ostré jízdy, co bude nabízet s pětilitrem Coyote pod kapotou. Je to jakýsi most mezi civilním GT a okruhovými GT350 a GT350R – které ale mají pod kapotou 5,2l osmiválec Voodoo.

Foto: Ford

Ford pro nás připravil čtyři machy 1 – ten oranžový měl automatickou převodovku – a pár evropských hraček.

Je kombinací součástek z verzí Bullitt, GT350 a GT500. Z bullitta má motor a hlavici řadicí páky, z GT350 ovšem pochází sání motoru. A také lízátko pod předním nárazníkem, chlazení motorového i převodového oleje a drobně upravený šestistupňový manuál Tremec 3160, např. o automatické meziplyny při podřazování.

GT500 dodalo zadní difuzor, který spolu s lízátkem o víc než pětinu zlepšuje přítlak auta, a chlazení prvků u zadní nápravy. Z obou těchto aut také na machu 1 najdete díly zavěšení kol a odpružení. A výsledkem má být auto, které zaujme na okruhu a bude funkční i na silnici.

Foto: Ford

Červená mu sluší. Zaslepené nozdry, které mají být odkazem na světla původního machu 1, jsou už trochu diskutabilní.

Proto nás Ford pozval na okruh, abychom jeho novinku vyzkoušeli pod plným plynem. Sosnová není zrovna prostorná na takhle velké auto, ale tím spíš se ukáže, kde mohli američtí inženýři ještě zapracovat, když sedám do… standardních sedaček z mustangu GT.

Foto: Ford

Sériové sedačky jsou pohodlné na silnici, ale na okruhu tělo nedrží dostatečně dobře.

Ano, jsou příjemně komfortní při jízdě po silnici a nabízejí ventilaci, ale do auta, které má jezdit po okruzích, měl Ford namontovat anatomická recara rovnou, ne až za příplatek.

Všechny součástky spolupracují

Vydávám se nicméně na trať a po dvou opatrných zaváděcích kolech – v Sosnové jsem prvně – pořádně přidávám plyn. Na poměrně těsný okruh stačí dvojka, trojku řadím spíš proto, abych zjistil, že krátké dráhy řadicí páky jsou příjemné a i obstojně přesné. S trochou cviku může všechno fungovat v příjemné harmonii.

Foto: Ford

Nový výfukový systém se stará o božský zvuk.

Ford nabízí do machu 1 i desetistupňový automat, který je oproti tomu v civilním GT také trochu upraven, ovšem auto pro zábavu v mé garáži musí mít manuální převodovku, takže se s ním nezdržuji a všechna kola, která v machu 1 zajíždím, jsou s manuální převodovkou. A také s vozem v režimu Sport+, v němž zůstává aktivní kontrola trakce.

Mach 1 pod plynem na výjezdu ze zatáčky dokáže krásně naznačit rotaci zádě, pomoct vykroužení oblouku a vyrazit do další rovinky. Sériové micheliny Pilot Sport 4 mají trakce dost, jen sem tam mi blikající kontrolka říká, že jsem s plynovým pedálem příliš horlivý.

Foto: Ford

Ve správných rukou umí hezky driftovat.

Koncem dne mám nicméně dojem, že jejich přilnavost klesá. Na brzdách, kterým by mimochodem neškodila podstatně větší účinnost, vůz trochu víc tancuje a na výjezdech ze zatáček jde záď do smyku dříve.

Standardně dodávané adaptivní tlumiče MagneRide fungují skvěle, stejně jako všude jinde, kam je Ford montuje. Ve zmíněném režimu Sport+ bych ovšem čekal podvozek trochu tvrdší a ve svých reakcích rychlejší, zejména když automobilka říká, že byly tlumiče pro mach 1 speciálně naladěny.

Foto: Ford

Hlavice řadicí páky v podobě bílé kulečníkové koule pochází z verze Bullitt. Zbytek je standardní mustang, včetně široce nastavitelného digitálního přístrojového štítu a rozmístění pedálů příhodného pro meziplyny při podřazování.

Co nicméně zrychlení nepotřebuje, je reakce pětilitrového osmiválce na plynový pedál. Ten je velmi příjemně citlivý a blízko brzdě, takže i bez automatických meziplynů by se je dalo sázet jedna báseň. Čas na to, abych hledal, kde se tahle možnost vypíná, nicméně nemám.

Není dokonalý, ale baví mě

Mach 1 tedy na okruhu nezklamal, i když pár věcí jsem na něm čekal přeci jen ostřejší. Řadou věcí mě ale velmi potěšil – kromě zmíněného třeba zvukem, který je díky upravenému výfukovému systému úžasný na volnoběh i pod plynem – hlasitý, drsně bublavý, ovšem nikoliv obtěžující.

Foto: Ford

Několik kol za volantem žlutého kousku mě vážně bavilo, třebaže sám bych asi zvolil barvu, která méně křičí „krize středního věku”.

Je to auto, které bych ve své garáži viděl veskrze rád, ovšem samozřejmě s příplatkovými recary a asi i jinými pneumatikami – ve zkoušené verzi se mi z něj zkrátka kolena nepodlamují. Není tak ostré, aby v něm bylo nepříjemné jezdit denně do práce, ale zároveň člověka dokáže opravdu zabavit na té správné silnici či okruhu.

Ford Mustang Mach 1
Motor:5038 ccm, vidlicový zážehový osmiválec
Max. výkon:338 kW (460 k) při 7250 ot./min
Max. točivý moment:529 N.m při 4600 ot./min
Převodovka:šestistupňová manuální
0-100 km/h:není známo
Nejvyšší rychlost:262 km/h
Průměrná spotřeba dle WLTP:12,4 l/100 km
Provozní/nejvyšší hmotnost:1779/2114 kg
Délka x šířka x výška:4784 x 1916 x 1381 mm
Základní objem zavazadelníku:408 l
Poháněná náprava:zadní
Cena základní verze:1 349 900 Kč (Mustang GT Fastback 6M/T)
Základní cena testované verze:1 649 900 Kč

Výběr článků

Načítám