Článek
Prvním zákazníkům chce Mercedes prodat vodíkový tahač založený na konceptu GenH2 již v roce 2023, opravdu masovou sériovou výrobu si německá automobilka „maluje” na rok 2025.
Ekvivalentem s konvenčním pohonem je tahač velikosti vrcholného modelu Actros. S nosností 25 tun by měl zajistit obdobné schopnosti pro dálkovou dopravu.
Za aerodynamicky optimalizovanou a velmi futuristickou karoserií se skrývá vodíkový pohon s palivovými články a elektromotory. Jedná se o dvojici vodíkových nádrží o kapacitě 40 kg.
Nikola chce v Evropě prodávat vodíkový tahač, má mít přes tisíc koní
Díky 70kWh baterii má být tahač schopen ujet na jednu nádrž přibližně 1000 km. K pohonu slouží dva elektromotory, každý s výkonem 330 kW, 449 koní, a 2071 Nm točivého momentu.
Do světa vodíkových nákladních aut se chystá více výrobců. Nahlas o tom mluví například americká značka Nikola Motors, která spolupracuje s koncernem GM, ale i Hyundai.
Pohled do budoucnosti, řídili jsme vodíkovou Toyotu Mirai
Naproti tomu v osobních autech Mercedes blízkou vodíkovou budoucnost zřejmě nevidí. V dubnu oznámil konec vývoje těchto vozů. Oficiálně to automobilka zdůvodnila jejich příliš vysokou cenou, nabízí se však spíše fakt, že aktuální výzvou je elektromobilita a návratnost investice do vývoje vodíkového pohonu je stále příliš vzdálena.
Pro menší nákladní vozy se chce Mercedes soustředit na čistě elektrické řešení. Takové bateriové „náklaďáky” by měly sloužit k obsluze na menší vzdálenosti, například v příměstském provozu.
Rovněž ve formě konceptu to demonstroval model eActros v roce 2018. Výrobce současně s uvedením nového vodíkového konceptu oznámil, že právě elektrický eActros s dojezdem přibližně 200 km na jedno dobití chce začít prodávat v příštím roce.