Článek
Nizozemský startup Lightyear nepatří mezi nejznámější automobilky na světě, mírně řečeno, ovšem nějaký ten pátek už tu s námi je. Téměř přesně před třemi lety představil koncept s názvem One, který sliboval, že v ideálních podmínkách dokáže jen ze slunce získat energii na 12 km jízdy.
Nyní máme před sebou jeho produkční verzi, ovšem přejmenovanou na 0 – „nula“. Je drobně odlišná od konceptu hlavně v detailech typu světlomety či nárazníky, to důležité ale zůstává – solární panely na střeše a kapotě, které dokážou vůz nabíjet.
Jak moc? Automobilka hovoří o energii až na 70 km za den, tedy 11 tisíc kilometrů za rok – pokud svůj vůz parkujete venku, žijete na jihu Španělska a celý rok panují ideální podmínky, tedy každý den svítí slunce. Maximální míra dobíjení za hodinu je energie na 10 km jízdy, tedy o něco méně než u konceptu.
Samozřejmě, celou tu hodinu musí svítit slunce. Automobilka ale přidává i odhad efektivity solárních panelů v místech, kde je častěji zamračeno. To se má vůz ze slunce dobít za den na 35 km jízdy.
Normální nabíjení ze zásuvky automobilka neuvádí v kilowattech, jak je běžné, nýbrž v kilometrech za hodinu – myšleno, na kolik kilometrů se za hodinu dá nabít energie, opět v ideálních podmínkách. U standardní domácí zásuvky to je 32 km, u veřejné zásuvky se střídavým proudem na 200 km a u rychlonabíječky 520 km.
Evropa bude do roku 2035 potřebovat 65 milionů nabíječek elektromobilů, tvrdí studie
Lightyear 0 má baterii o kapacitě 60 kWh, což dnes není nic výjimečného. Přesto dosahuje dojezdu až 625 km dle měření WLTP, a to zejména kvůli svému nízkému odporu vzduchu. Hodnota koeficientu je 0,19, což je na světové špičce – na roveň Volkswagenu XL1 a GM EV1, o setinku lepší než Mercedes-Benz EQS. Díky tomu má vůz mít spotřebu energie jen 10,5 kWh na 100 km.
Interiér je designově podobně střídmý jako zevnějšek. Vidíme tu celkem pět displejů, z nichž tři zastávají funkci zpětných zrcátek, jeden je přístrojovým štítem a poslední je centrálním displejem infotainmentu. O patro níž našel místo tlačítkový volič převodovky a jinak tu kromě páček pod volantem či ovládání oken žádná tlačítka nejsou. To znamená, že se vše bude ovládat skrz displej.
Automobilka píše, že interiér vznikal se stejnou myšlenkou udržitelnosti jako pohon vozu. To znamená, že tu jsou materiály např. z recyklovaných PET lahví, ratanu nebo ekologického mikrovlákna. Pravou kůži byste hledali marně.
Co však svět zatím neví, jsou parametry dynamiky. Kromě dojezdu a nabíjení automobilka nebyla s technickými detaily příliš sdílná, takže není znám výkon, zrychlení, nejvyšší rychlost, ba dokonce ani to, kterou nápravu má vůz poháněnou.
Dozvěděli jsme se však, že vůz váží 1575 kg a do zavazadelníku se vejde 640 litrů nákladu před sklopením zadních sedaček.
A také, kolik bude Lightyear 0 stát. Bude to hezky kulatý čtvrtmilion eur, tedy 6,18 milionu korun. Má vzniknout jen 946 kusů a první se mají dostat k zákazníkům v listopadu letošního roku. Tedy nic pro masy, avšak automobilka už teď slibuje další model, který se má dostat na trh někdy v letech 2024/2025 se základní cenou 30 tisíc eur (741 tisíc korun).