Článek
Tamní Muzeum automobilů Saab shromáždilo kolem sto dvaceti vozů, z nichž přibližně sedmdesát vystavuje. Jde o veterány, závodní a služební auta, prototypy i modely z nedávné minulosti. Exponáty opatřené informačními tabulkami ve švédštině a angličtině ilustrují vývoj značky od dvoutaktu k turbu.
Z výrobní linky sjelo od konce 40. let minulého století téměř čtyři a půl milionu kusů. Ten historicky poslední, Saab 9-3 Griffin TTID, byl do muzea pořízen díky sbírce nadšenců z celého světa. Na cedulce u něj se dočtete: „Duše Saabu žije. Více než kdy jindy.“ A minimálně v tomto muzeu poznáte, že je to pravda.
První prototyp
Saab vznikl v roce 1937, jako společnost na výrobu vojenských letadel. Za několik let se ve firmě zrodil nápad vyrobit malé lidové auto, který se začal realizovat na podzim 1945. Designéři Gunnar Ljungström a Sixten Sason o rok později vytvořili zkušební vůz 92001 neboli Ursaab. Karoserie byla vyrobena ručně a mechanické díly včetně motoru pocházely z různých aut.
Poznávacím znamením Saabu byl už od začátku pohon předních kol a aerodynamické tvary karoserie. Vystavený první prototyp během testování najel mnoho desítek tisíc kilometrů a nikdy nebyl renovován. Projekt měl úspěch a výroba automobilů se v prosinci 1949 z Linköpingu přestěhovala asi dvě stě kilometrů západněji do Trollhättanu, města poblíž největšího jezera v EU Vänern.
Auta dostala přednost před produkcí lodí, které se Saab věnoval po druhé světové válce, aby podpořil zaměstnanost. Při výrobě hliníkových plavidel mohla firma využít zkušenosti s konstrukcemi trupů letadel. Prohlédnout si můžete velice kompaktní a lehký model Jolle, který váží pouze třicet kilogramů a jeho přepravní kapacita jsou tři osoby. Vystavena je i Saalina, čtyřmetrová užitková loď pro profesionální i rekreační potřeby.

Než Saab začal vyrábět automobily, zaměřoval se na letadla a lodě.
Prvním sériově vyráběným modelem se stal Saab 92, který továrnu opustil na začátku roku 1950. Na svou dobu měl velice aerodynamický a robustní design, aby cestujícím poskytoval dobrou ochranu. Dvouválcový dvoutaktní motor byl uložen příčně před přední nápravou a poháněl přední kola. Jeho objem činil 764 cm³ a výkon 25 koní. Převodovka byla třístupňová a vybavená volnoběhem.

První sériově vyráběný model Saab 92 z počátku roku 1950.
Rekordy na okruhu
Značka nezaostávala ani v závodních modelech, i když Saabu Sonett Super Sport vzniklo pouze šest exemplářů. Vystavený kus byl první, který se vyrobil a který se představil na stockholmském autosalonu v roce 1956, kde se stal senzací. Karoserii má z plastu vyztuženého skelnými vlákny a tříválcový motor vyladěn na 57 koní. V září 1996, ve svých čtyřiceti letech, vytvořil nový švédský rychlostní rekord v kategorii automobilů do 750 cm³ ‒ 159,4 km/h.
O deset let starší Saab Sonett II vyvinuli pracovníci oddělení specializujícího se na soutěžní auta. Motor o objemu 940 cm³, výkon 93 koní a nízká hmotnost (660 kg) přispěly k velmi dobré efektivitě. V muzeu mají repliku vozu, který řídili Erik Carlsson a Torsten Åman na francouzské Rallye Coupe des Alpes. Prvně jmenovaný byl vůbec nejúspěšnějším jezdcem ve voze Saab.
Vystavena je přesná replika modelu 96, který řídil v roce 1963, kdy se stal vítězem třídy do 1000 cm³. Šlo o historický okamžik, protože Rallye Monte Carlo vyhrál i předchozí rok. Takového úspěchu dvakrát v řadě od 30. let nikdo nedosáhl. Tříválcový dvoutaktní motor o objemu 841 cm³ byl vyladěn na přibližně 70 koní a vůz byl maximálně odlehčen použitím umělohmotných částí.
Jiného závodního modelu, jednomístného Formelu Junior s pokročilou samonosnou karoserií, se v roce 1960 vyrobily jen dva kusy. Tříválcový dvoutaktní motor byl zvětšen na 940 cm³ a umístěn vodorovně před převodovku ‒ vůz byl samozřejmě na přední pohon. Výkon motoru činil 86 koní, ale se sedmdesáti procenty hmotnosti na předních kolech se auto obtížněji ovládalo.

Jednomístný Formel Junior.
Přelomový rok
Rok 1979 byl v automobilovém sportu velkým milníkem. Absolutním vítězem Švédské Rallye se stal Stig Blomqvist se svým Saabem 99 Turbo. Bylo to poprvé, kdy auto s takto vylepšeným, přeplňovaným dvoulitrovým motorem s výkonem 270 koní vyhrálo světový závod. To ale nebylo všechno. V říjnu 1986 zahájily tři Saaby 9000 Turbo test v prolomení rekordů v rychlosti a vytrvalosti v rámci standardních vozů.
Ve dne v noci jezdily na závodním okruhu Talladega v USA a po téměř třech týdnech prolomily celkem třiadvacet rekordů včetně dvou světových. Nejrychlejší vůz ujel 100 000 kilometrů průměrnou rychlostí 213,299 km/h. O deset let později, v říjnu 1996, se firma na Talladegu vrátila, tentokrát s vozem Saab 900 Turbo. Nový rychlostní rekord pro 40 000 kilometrů činil 226,450 km/h včetně všech zastávek na servis, výměny řidičů a doplňování paliva.
„Širokoramenný Švéd“
S představením čtyřválcového motoru v srpnu 1966 začala nová epocha Saabu. Nový motor dal nejen důvod k velkým titulkům, ale také rychle otočil klesající prodej opět směrem nahoru. Auta se vylepšovala každým rokem, ať už se jednalo o obdélníkové reflektory, brzdového asistenta, nebo bezpečný typ sloupku řízení. V roce 1970 se objevila zcela nová přístrojová deska.
Velký uvnitř a malý navenek, to byl základní koncept, který stál za Saabem 99, jemuž se přezdívalo širokoramenný Švéd. Představen byl v roce 1967, ale vyrábět se začal o rok později po rozsáhlém testovacím programu. Čtyřválcový motor o objemu 1709 cm³ poskytoval výkon 87 koní. Na středový tunel mezi předními sedadly byla umístěna řadicí páka a zapalování.
Poslední vyrobený Saab 9-3 vydražen za cenu nového, od roku 2014 neopustil továrnu

Na jaře 1986 začala automobilka vyrábět kabriolety. První sériové kusy Saabu 900 Turbo 16S Aero Cabriolet byly dodány do USA a v následujícím roce se tento model vzbuzující pozornost představil na ostatních trzích. Dvacet let produkce kabrioletů značka oslavila modelem Saab 9-3 Cabriolet. Jubilejní vozy byly unikátní „elektricky modrou“ barvou a koženým zařízením.
Třicáté výročí prvního Turba bylo důvodem ke vzniku speciální verze Saabu 9-3 Turbo X vyrobené pouze ve 2000 exemplářích. Ke zvláštní výbavě kromě šestiválcového motoru o objemu 2,8 litru a výkonu 280 koní patří jedinečný spoilerový balíček nebo pohon na všechna čtyři kola. Odkaz ke spojení s letadlovým průmyslem představuje palubní počítač, který hlásí: „Připraven ke startu.“
Experimentální vozy
Automobilka se zabývala také experimenty. Jedním z nich byl Saab EV-1, čtyřmístný prototyp pokročilého sportovního kupé z roku 1985. Vyznačuje se novými materiály, například plastem vyztuženým uhlíkovými vlákny, a unikátním větráním, kdy se vůz zaparkovaný na slunci udržuje v chladu pomocí solárních článků na střeše. Čtyřválcový turbomotor může vyvinout rychlost až 270 km/h. Solárními články na střeše je vybaven i další koncept, Saab 9-X BioHybrid z roku 2008.
Saab Aero X byl představen na autosalonu v Ženevě v roce 2006. Jde o jediný exemplář, který vznikl se záměrem prozkoumat budoucnost designu a funkčních řešení. Jeho přijetí výrazně předčilo očekávání. Vůz má šestiválcový motor s objemem 2,8 litru, šestistupňovou převodovku a pohon na všechna čtyři kola. Jezdí na stoprocentní etanol.

Policejní vůz je založen na prodlouženém modelu Saab 900 T16 CD.
Už uprostřed 70. let minulého století pracovala automobilka na elektromobilech. V té době vznikla hranatá dodávka, která měla sloužit jako poštovní vůz. Vychází ze Saabu 99, přičemž uprostřed má namontovaný balík baterií. Dalším případem služebního vozu je policejní automobil z roku 1986 založený na Saabu 900 T16. Je o dvacet centimetrů delší a má zvýšenou ochranu proti střelbě v podobě pancéřových okenních tabulek, kvůli čemuž se hmotnost zvýšila téměř o půl tuny.
Posledních pár let existence značky Saab, když v roce 2009 její tehdejší vlastník americký General Motors, vyhlásil bankrot, připomínalo jízdu na horské dráze. Zaměstnanci i fanoušci prožívali nejistotu, hluboká zklamání i velká očekávání, která se však nenaplnila a konec Saabu se stal 19. prosince 2011 skutečností.

Poslední vyrobený Saab se muzeu podařilo získat díky sbírce nadšenců.