Článek
Na papíře to zní skvěle. Palivové články vyrábějí elektřinu z vodíku, „nabíjení” je tedy otázkou minut a ne hodin, dojezd máte vyšší než u elektromobilu a odpadem je pouze voda.
Ovšem problémem je cena takové technologie a například v České republice zcela chybějící infrastruktura vodíkových stanic.
Pohled do budoucnosti, řídili jsme vodíkovou Toyotu Mirai
Cena vodíkových aut se však podle Jurgena Guldnera, viceprezidenta divize BMW pro vodíkový pohon, bude příští roky razantně snižovat. V rozhovoru pro Telegraph uvedl, že BMW pracuje na třetí generaci vodíkového pohonu a jejich prioritou je snížení cen za vývoj a výrobu těchto vozů.
„Pokud se podíváte na plány Japonska, Koreje a dalších, pak všechny naznačují příležitost ke srovnání cen s konvenční technologií mezi lety 2025 a 2030,“ říká Guldner s tím, že tak lze učinit například snížením podílu drahé platiny v palivových článcích.
BMW se má vrátit k vodíku, tentokrát u SUV X7
S rostoucím prodejem elektromobilů očekává Guldner také pokles nákladů na základní položky, jako jsou elektromotory. „Máme za sebou hodně práce, ale je třeba udělat více pro snížení počtu buněk potřebných k získání přiměřeného množství energie,” doplnil.
„Palivové články se přidají do spektra pohonných hmot budoucnosti. Nevidíme je jako konkurenty klasických elektromobilů, jde spíš o další nabídku pro naše zákazníky,“ vysvětluje.
Velké překvapení: Nová vodíková Toyota Mirai vypadá úplně jinak než předchůdce
Zatímco svět se po hlavě řítí do elektromobility, do které jsou automobilky tlačeny pokutami za vysoké flotilové emise, největšími hybateli vývoje vodíkových aut se zdá být právě BMW a Toyota. Obě značky spolu v tomto tématu i aktivně spolupracují.
„Do roku 2025 by toto palivo mohlo dosáhnout konkurenceschopnosti zejména v případě velkých vozidel s dlouhým dojezdem. Horší pozici bude mít při jízdách na krátké vzdálenosti, například u malých aut a autobusů,” uvádí české zastoupení Toyoty.
Toyota zároveň cituje závěry Vodíkového kolegia světových energetických firem. To rovněž uvedlo, že v roce 2025 by se cena vodíkových aut měla snížit až o 50 procent.
10 dopravních značek, které jste od autoškoly zapomněli
"Budoucnost čistých energií na bázi vodíku je blíže, než si možná myslíme, protože celý průmysl usilovně pracuje na vyřešení klíčových technických problémů. Tato zpráva ukazuje cestu kupředu k navýšení měřítka výroby a dosažení konkurenceschopnosti vodíkového paliva, a tedy i eliminaci uhlíkových emisí, což je urgentně zapotřebí," uvedl Benoît Potier, předseda představenstva a generální ředitel Air Liquide a spolupředsedající Vodíkového kolegia.
Japonská automobilka na trhy postupně chystá druhou generaci modelu Mirai. Současná generace se v Německu doprodává od 78 600 eur, tedy téměř přesně za 2 miliony korun.
Důvodem pro tak ohromnou cenu je fakt, že se staví v podstatě ručně a v počtu zhruba tří tisíc kusů za rok. Příští generace se má vyrábět v desetinásobných číslech a na normální lince, což cenu značně sníží. Jak moc, se ale uvidí, až přijde letos na trh. Začít vyrábět se má letos na podzim.
BMW chystá novou X5 na vodík, která by se do sériové výroby měla dostat příští rok, současně se mluví o stejné technologii pro větší X7, ale naopak i menší X3, která byla s tímto ústrojím představena na frankfurtském autosalonu roku 2019 coby koncept „i Hydrogen Next”.